Melihat Hari Pertama Semester Baru


Bismillah.......

Senyuman terukir di bibir kami. Melihat gelagat sekumpulan pelajar tahun satu yang baru masuk ke USM.

Mungkin disebabkan semalam hari pertama mereka menghadiri kuliah di USM, maka mereka berpakaian kemas. Baju kemeja putih, berseluar hitam, lengkap dengan tali leher, kad matrik tergantung dan kasut kulit hitam. Lagi hebat apabila semuanya berpakaian sama, seperti boria pula. Hehe.......

Bagi perempuan pula, walaupun semuanya berbaju kurung tetapi tudungnya semua berwarna putih. Ikatan tudung pula hampir serupa. Pun seperti boria. Hehe.......

Sebenarnya bukan tak bagus berpakaian kemas begini. Aku pun suka tengok diorang begitu. Namun, minta-mintalah tabiat baik ni diteruskan. Jangan dah sampai tahun dua atau tahun tiga dah berselipar pula. Macam aku. Aku, lepas hari pertama, terus baju tak masuk dalam dah.

Malahan, mereka ni pula adalah pelajar APEX. Maka lebih eloklah nampak dinamik. Barulah taraf kebangsaan, kan? Penampilan diri pelajar-pelajar tahun satu kini memang penting dalam menjaga nama universiti. Mereka yang sekarang ini adalah contoh, kepada adik-adik yang akan datang dan juga kita yang lebih lama di universiti ni.

Tambahan pula, kata cikgu kaunselor sekolah aku, apabila berpakaian kemas begitu, seseorang akan menjadi lebih bersemangat dalam belajar atau bekerja. Emmmm..... Mungkin betul.

Berbanding dengan diri aku, tahulah aku betapa selekehnya aku kalau dibandingkan dengan mereka. Sudahlah pakai baju berkolar biasa, tak masuk dalam seluar (tie in) pula tu. Kasut pun kasut lama, tak berkilat dah, nampaklah kehitaman. Kadang-kadang pergi kuliah pun dengan memakai selipar. Kalau aku pakai kemeja pun, haram nak masuk dalam kecuali waktu presentation.

Berkata Che Joe kepada aku semasa dalam perjalanan pulang ke bilik.

“Merekalah Apex student kan? Bukan kita.”

“Eh, kenapa pula?” bagi aku kita pun pelajar APEX sebab kita belajar di bawah universiti yang bergelar APEX, kan?

“Kita dipilih bukan berdasarkan interview. Malahan semester ni bermula pemilihan universiti sendiri terhadap mereka. Maka mereka lah APEX student, bukan kita.”

Betul juga cakap Che Joe, dari satu sudut. Maka tak hairanlah mereka disuruh berpakaian kemas kan??

Tak kisahlah........

Apapun, selamat datang pelajar baru sesi 2009/2010. Semoga korang dapat buat lebih hebat daripada kami. Lebih hebat dari aku yang lemah ni dah pastilah.

Wallpaper di atas adalah buah tangan dari Persatuan Sains Kesihatan kepada anda. Baik betul YDP PSK kita. Kikikiki......

p/s: aku betul-betul terasa nak hempuk sahaja internet universiti kita yang dah bergelar APEX ni. Cukup-cukup menyirap.......

Monday, July 6, 2009

3 Comments:

lea said...

ko ker yg wat wallpaper tue..?

nice

^^ PinKy_FuNKy ~~ said...

haah..nice!..tol taw dak 1st yr cam skema..tp elok sebenarnyee..haha..

DarkArtz said...

lea: setelah disuruh oleh YDP PSK.........
aku seorang yang taat pada perintah ketua..........
hahaha...........

reen: kata YDP kita, "hari ni macam tu lah diorang, esok lusa, dipengaruhi oleh senior lah nanti....."
kita tengok, betul ke tak...........
huhuhu............