Ada Masanya Kita Sedih.........


Bismillah........

Dengan penuh rasa keseronokan dan kegirangan, aku rasa hendak sahaja aku habiskan menonton semua episod cerita Lost malam tu. Episod 18 yang sedang aku tonton masa tu hampir kepada klimaks dan masih penuh dengan misteri.

Namun entri aku kali ini bukanlah mengenai cerita Lost, kalau korang nak tau, tengok sendiri cerita tu. Cerita tu memang menarik, sekali korang tengok, mesti nak tengok lagi. Macamlah ayam KFC.

Seperti yang aku katakan tadi, tengah aku leka tengok cerita Lost, tiba-tiba aku dikejutkan dengan sapaan YM daripada seseorang. Siapalah yang mengganggu ketenteraman dan keamanan aku ni, aku cakap dalam hati. Rasa nak cepuk saja budak ni.

Rupa-rupanya, si pengejut adalah rakan aku, rakan aku yang dah lama tak berjumpa, sejak tamat sekolah menengah dahulu. Tiba-tiba dia masuk YM pula masa itu. Tak jadi aku nak cepuk dia.

Jadi, marilah kita panggil rakan aku ni Z. Walaupun dah lama tak jumpa dengan Z, tapi aku selalu bersembang dengan dia melalui YM. Kali terakhir adalah semasa awal cuti semester.

Z baru sahaja habis pengajian di Matrikulasi Johor. Masih lagi aku teringat dia bercerita pada aku kali terakhir dahulu yang dia tersalah banyak dalam menjawab soalan kertas kimia. Masa tu dia teramatlah sedih. Katanya banyak kali juga dia menangis. Berlainan dengan aku, kalau salah jawab, aku tidaklah sampai menangis, aku biar sahaja. Lantaklah apa nak jadi.

Dalam pada itu, sempat juga dia bercerita mengenai USM. Katanya dia adalah salah seorang mangsa kesilapan USM hari tu. Pada awalnya dia dah lihat keputusan dia mana dia berjaya ditawarkan ke USM. Kemudian, apabila dia periksa semula kemudiannya, dia tak berjaya.

Kebetulan dia berada di Pulau Pinang masa tu, dia cerita pada aku, betapa banyaknya orang di USM yang tak puas hati masa tu. Kebanyakannya kaum cina. Bukan itu sahaja, wartawan dan orang-orang DAP pun ada di situ. Lim Kit Siang pun ada. Perghhh.........

Sedihlah juga dia masa tu. Sedih sebab tak dapat jadi junior aku. Huhuhu...... kalau tidak, dia ditawarkan kursus Bioperubatan. Tapi masa tu, bukan dia seorang sahaja yang bersedih, ada 5000 orang lagi yang juga bersedih dalam situasi tu. Semuanya dalam senarai kelayakan, tapi tak berjaya.

Kemudian, dia dah dapat tawaran ke Universiti Putra Malaysia. Pilihan kelima dia dalam senarai. Bidang kimia pula tu. Astaghfirullah, hebat betul rancangan Allah. Kertas subjek kimia yang dia tangisi itulah yang membawa dia ke universiti. Dia akan masuk pada hari Ahad ini. Oh, samalah dengan USM.

Malahan, UPM yang dia dapat pun dekat dengan rumah dia. Aku teringat kata dia dahulu, dia tak mahu berjauhan dengan rumah, bimbang pada ayahnya yang sakit.

Betullah kata pepatah orang tua, setiap kejadian ada hikmahnya. Dia buat silap dalam peperiksaan kimia. Dia tak berjaya masuk ke USM. Namun akhirnya dia dapat bidang apa yang dia mahukan. Malah dekat dengan rumah pula.

Memang hidup ni ibarat roda. Hari ini sedih, esok lusa mungkin tiba giliran untuk kita bergembira. Jadi, tak perlulah kita terlalu menangisi sesuatu yang dah lepas. Yang penting adalah masa depan.

Kita memang tak tahu apa yang akan jadi pada masa akan datang. Nak ramalkan pun tak tepat. Tapi, kalau ada usaha, InsyaAllah kita berjaya. Memang ini satu pengajaran pada aku.

Aku terasa sikit semasa bersembang dengan dia. Dari awal hinggalah akhir perbualan, dia asyik berterima kasih sahaja pada aku. Sampai aku pun naik hairan. Aku tak tahu nak bereaksi bagaimana. Ikhlas dia ucap terima kasih, malah berkali-kali pula tu. Katanya aku banyak tolong dia. Namun hakikatnya, aku tak tolong apa pun. Satu apa pun aku tak tolong. Semuanya hasil usaha dia sendiri. Aku tak ada tolong pun.

Entahlah. Asalkan dia dapat apa yang dia nak, cukuplah kan???

Kikikiki........

Wednesday, June 24, 2009

5 Comments:

hanisah said...

aku pn sme mcm Z...
salah jawab mesti nanges..hua3...
wat malu je...
eh..rugi t0l dia x dpt usm..
bi0med lak tu..
klw x, jd juni0r aku..
aku akan jaga dia baek2..hua3..=b

^^ PinKy_FuNKy ~~ said...

hehe..ucap thniah pd diyee ye.. :)

^^ PinKy_FuNKy ~~ said...

azahiri!!sy udah tuka link blog yg bru..sile update link blog sy yee..smoga kamu bisa lawati sy lagi http://reen-shuweety.blogspot.com/

shalmadrep said...

siapa si Z nie yerk...
hehehe
Junior ko erk, kekeke

DarkArtz said...

nisah: ye ke???
tak sangka aku kau pun camtu........
hak3.........
sebenarnya kalau dia masuk USM, aku takut gak kau buli dia, hehehe..........

reen: tak sempat nak ucap, huhuhu...........

arep: takkan dah lupa kot?
sapa lagi junior kita yang ada huruf Z dalam nama memasing???