Yang Terasa Di Hati


Bismillah........


Cantik betul cuaca petang sabtu tu. Tak panas, tak pula sejuk. Cerah dan masih tidak mendung. Suhu bilik aku pula sejuk setelah angin kipas memenuhi ruang bilik.

Mata terasa mengecil. Menguap sebentar. Mataku kemudiaanya terasa berair, iris semakin mengecut. Tanda berlakunya miosis (ye ke? Aku hentam saja istilah ni.) senang cerita, aku mengantuk waktu tu.

Menampakkan katil yang menunggu aku, beserta dengan bantal seolah-olah memanggil aku, malah menggoda aku untuk tidur. Tak tunggu lama, aku terus terjun, baring-baring sebentar dan tidur.

Tak lama kemudian, ayah menggerakkan aku dari tidur. Haisshhh, tak dapat aku nak lena panjang. Nasib baik ayah aku gerak, kalaulah adik aku yang gerak, dah lama aku sambung tidur lagi satu jam.

Rupa-rupanya ada tetamu masa tu. Rombongan tetamu yang datang dari Perak. Mereka datang ke sini kerana esoknya hendak menghadiri perkahwinan kakakku.

Dengan rambut yang serabai sedikit, aku tak sedar masa tu, aku bersalaman dengan tetamu lelaki. Akhir sekali aku salam dengan adik kepada arwah atuk, aku panggil dia Opah Cu.

Namun, tangan aku dia tak lepas. Senyum dia tak lekang. Mata dia jernih memandang aku yang sedang merenung dia. Tu tandanya dia ajak aku berbual.

“Udah besar kamu ni, dah ada janggut haaa......”

“Hahaha.....” Aku ketawa saja.......

“Tinggi dah ni haaa, kalah ayah tu.”

“Takdelah tinggi mana, Opah Cu...”

“Berapa tahun lagi belajar?”

“Tinggal 2 tahun......”

“Kamu takde ‘kawan’ ke?”

Ahh, sudah..... soalan tu juga dia nak tanya. Muka dewasa ke aku ni? Walaupun aku tinggi dan ada janggut, hati kanak-kanak lagi, tak boleh nak kahwin lagi.

“Kawan memang ada. Banyak......” nak sahaja aku jawab begitu. Tapi dia dah tekankan perkataan ‘kawan’, takkan aku nak jawab macam tu. Huhuhu. Jadi, aku rangka jawapan lain.

“Orang tengah belajar lagi Opah Cu. Tak habis lagi.... Kena fokus.”

“Aiii, ye laaa, sapa yang suruh kamu tak belajar. Tapi cari tu cari juga.”

Aduhhh, aku cukup lemah bila bercakap dengan orang tua. Mereka cukup pandai membalas serangan kita.

Akhirnya mak saudara aku masuk campur. Buka topik lain. Hahaha.......

Bila aku tenung wajah Opah Cu ni, rasa sedih pula. Sedih dan simpati selalu saja hinggap di hati ni tatkala melihat orang tua, terutamanya dari kalangan keluarga kita.

“Opah Cu sihat tak?” aku selalu tanya orang soalan ni.

“Haiii, begini le yang kamu tengok...”

Simpati aku bukan sebab apa, cuma sebab keuzuran tu datang bertandang bila seseorang tu dah tua. Kadang-kadang menampakkan ketidakupayaannya. Sukar nak berjalan, dah tak kuat, mata dah kabur, dan lain-lain lagi. Itu belum ditambah dengan penyakit. Maklumlah, imuniti ketika itu di tahap rendah.

Aku terfikir, mungkin fasa tua inilah fasa yang amat-amat memerlukan satu kesabaran. Redha dengan keadaan diri yang dah tak sekuat dahulu. Malah fasa ini juga mengundang perasaan sensitif yang tinggi. Kadang-kadang diri mungkin terasa kesunyian.

Teringat arwah opah dahulu, sering terasa membebankan orang di sekeliling dengan keuzurannya. Kadang-kala, dia turut menangis, cuma tangisannya disembunyikan.

Namun, Opah Cu cukup beruntung. Cucunya ramai, masing-masing baik dengannya. Dia tak keseorangan. Anak-anak dia pun turut menjaganya dengan baik sehingga kini.

Bagaimanalah aku di hari tua kelak........

Friday, June 19, 2009

9 Comments:

hanisah said...

haha..kesian ko kne tnye s0klan cmtu.. sabar2..
hm...ko kecik lg ke? musykil2..=b

^^ PinKy_FuNKy ~~ said...

ade tag buat kamu..mik la di blog sy

lea said...

hati kanak-kanak???
hahaha

aku pun tension kalo sedara mara aku duk tanya soklan cmtue..huhu

shalmadrep said...

Aku rasa mungkin ko dah lupa janji kita kan.
Dan aku rasa lebih baik kita lupakan saja pasal yang kita janjikan itu.

Aku tidak mungkin dapat tunaikannya. Well, sad to said, i'm loser...

chanz said...

cari cari carilah....pasangan hidup betol2..oh kawan

DarkArtz said...

hanisah: aku memang patut dikesiankan pun........
apa kata kau belanja aku makan???
hahaha.......

reen: aiseh........
tag ni yang den maleh ni.........

lea: hah, jeles le tu aku berjiwa kanak-kanak........

arep: aku mana leh lupa janji tu.......
takkan dah give up kot.......

hakim: pasangan???

DarkArtz said...

aku sebenarnya nak fokus entri ni mengenai kehidupan kita dah tua nanti.........
tapi banyak respon pasal soalan 'kawan' lak........
kikikiki........

shalmadrep said...

well,
kemuncak dier ko citer pasal 'kawan'
but the ending is ageing....

but tafsirkan 'kawan' la...
haahahhahha

DarkArtz said...

arep: mana bleh........
hahaha..........