Kena Banyak Bersabar....

Bismillah.......

“.....dan lepas habis yang ini, kau cuba masukkan yang ini pula.” Kata Azmir.

“Safwan yang minta kau buatkan.” Kata Syazwan.

“Kau design lagi satu, aku belanja kau makan.” Kata Baju Biru (lupa nama sebenar).

“Tolong design wallpaper dan poster untuk program RM dan MPP.” Mesej berbunyi.

“Minta UIP tolong design badge, sebelum hari Sabtu.” UEK pula meminta.

“Multimedia Rakan Masjid dah siap ke belum?” tanya Ujai.

Ini hanyalah sebahagian daripada permintaan mereka kepada aku dalam dua minggu ini. Ada lagi beberapa permintaan lain sebenarnya. Dan hasilnya, aku penuh dengan kerja di samping perlu menyiapkan laporan makmal aku.

Penat, namun masih tidak di sampai tahap stress.

Bekerja grafik memang seronok. Lebih-lebih lagi apabila kerja kita dihargai. Bagi kamu yang ingin berjinak-jinak dengan ilmu grafik, aku sememangnya menggalakkan dan menyokong.

Namun begitu, ada satu perkara yang perlu kamu tahu dahulu, sebelum menjadi ahli grafik, tak kiralah untuk organisasi apa. Mungkin perkara ini adalah asas sebelum kamu bersedia menjadi ahli grafik.

Design kita tidak semestinya diterima!!!

Walau sejauh mana pun kepuas hatian kita terhadap apa yang kita buat, namun ia mungkin tidak memuaskan semua pihak.

Dan yang paling penting, kita perlu banyak bersabar. Terutamanya apabila kita dah siapkan sesuatu design, namun ia langsung tak digunakan, walaupun kita dah banyak mencurahkan masa ke atas design kita.

Mari kita lihat sebentar kisah aku.

Aku mendapat satu kerja di saat akhir, diminta untuk membuat satu poster dan wallpaper untuk Kursus Pembinaan Mahasiswa Lestari. Ia adalah kerjasama Rakan Masjid dan MPP. Hanya dua atau tiga hari sahaja diberikan kepada aku.

Terasa ingin menolak kerana aku tak suka diberi kerja saat akhir. Namun, oleh kerana melibatkan barisan MPP kali ini, aku terima juga.

Pening kepala, kawan baikku pula meminta aku membuatkan wallpaper silat. Sungguh pun aku menolak lama dahulu, namun, dia telah membawa bahan hingga ke bilikku. Jadi, aku tak mampu menolak lagi.

Dua kerja ini perlu disiapkan pada hari Selasa. Hari Isnin aku masuk makmal dan hari Selasa pun masuk makmal. Jadi, aku bercadang untuk menyiapkan semuanya pada petang hari Selasa kerana pada waktu malam aku ingin menyiapkan laporan yang perlu dihantar pada hari Rabu.

Semasa menemani Che Joe ke HEP, selepas makmal, aku mendapat idea untuk wallpaper dan poster Kursus Pembinaan Mahasiswa Lestari. Oleh kerana ini satu kerjasama dengan MPP, aku serius dalam pembikinannya, hingga aku memilih gambar yang membawa tema yang kiranya lestari. MPP adalah barisan elit universiti, maka aku perlu buat kerja dengan baik dalam kerjasama kali ini.

Kerja berlanjutan sehingga waktu malam. Laporan makmal masih lagi belum siap. Apabila hampir nak siap dah kerja, aku terima satu mesej. Mesej tersebut berbunyi, Kursus Pembinaan Mahasiswa Lestari telah dibatalkan.

Dibatalkan??? Arggghhh.........


Tangan yang memegang bumi tanda pengurusan lestari.......

Kecewa, aku tiada mood nak buat laporan makmal. Jadi aku siapkan dulu wallpaper untuk kawan baikku. Masa yang aku ambil tidaklah begitu lama, namun sampai jugalah 45 minit, setelah mencari bahan dan menguji keserasian.

Setelah siap, aku berusaha menyiapkan laporan. Namun, tetap tak siap laporan aku.

Kemudian pagi esok, aku beri pada kawan baikku wallpaper dia. Ada satu permintaan dia aku tak dapat tunaikan kerana aku tak tahu, iaitu Two Tones. Jadi aku minta dia ubahkan sendiri. Sedikit sahaja pun.


Aku tak tahu nak buat Two Tones yang dikatakan.......

Malam itu, aku berkunjung ke biliknya. Bersembang sebentar dengannya. Kemudian aku dikejutkan bahawa wallpaper yang aku buat tak akan dinaikkan kerana ketuanya kata dah terlambat, walaupun aktiviti yang dijalankan adalah pada hari Jumaat.

Haisshhh, sia-sia sahaja kerja aku.

Memang kerja grafik ni perlu banyak bersabar......

Sabar.........

Friday, July 31, 2009

5 Comments:

lea said...

sabar..
sabar..
n terus sabar....

:)

^^ PinKy_FuNKy ~~ said...

pandainyeee kamu grafik2 ni..sy fail!!ulang skali lagi..fail!!cmne kamu ley pandai gne software2 cmtuh ek?kamu pndai lukis..bakat seni betul..kagum2..

AnNe said...

ksiannya...
sbar je la yep...=)

~~> kat mana2, mesti ada pkataan LESTARI... huhu...~

Mohd LukMan said...

haha... abang aza kita nih busy giler..huhu

mR. said...

weh...
byk buat design...
bleh buat byk duit tuu...
mintak pengeras skit ble buat design ngan orang...
haha...
...just bg idea...