Urusan Malam ini Pula.......



Bismillah.........

Menawan si pemandang. Atau menarik perhatian si pemandang. Atau membuatkan si pemandang berhenti sebentar untuk membaca. Membaca mesej yang cuba disampaikan oleh si pembuat. Itulah antara tujuan poster dan wallpaper dibuat. Tidak perlu maklumat panjang berjela, cukuplah ringkas tetapi padat.

Namun untuk poster dan wallpaper kali ini, terpaksa juga aku memasukkan banyak perkataan. Selalunya kalau jadi keadaan sebegini, aku akan cuba meringkaskan ayat, kalau boleh seringkas yang boleh. Sebab itulah kalau kamu lihat poster dan wallpaper aku terdahulu, semuanya ringkas-ringkas.

Semasa aku belajar membuat poster dahulu, sering kali guru seni memberi tahu supaya mesej yang hendak disampaikan adalah ringkas tetapi padat. Kecualilah keadaan-keadaan tertentu.

Signifikannya, ia bertujuan menarik minat pembaca. Kemudian memudahkan pembacaan. Mesej pendek senang diingati daripada mesej panjang berjela. Lagipun, kalau mesej panjang-panjang, siapa nak baca kan? Semua orang ada kerja, semua nak cepat, mana ada masa nak duduk membaca setempat kalau sibuk.

Untuk design kali ini pula, terlalu banyak masalah. Berapa banyak kali aku meringkaskan ayat namun dikesan oleh pengarah dan diminta menukarkan kepada yang asal. Akhirnya 3 hingga 4 kali aku membuat perubahan dan setelah aku malas, aku cuma ‘copy and paste’ daripada yang diberi oleh pengarah. Dan aku tak menukarkan kepada yang ringkas.

Tak mengapa rasanya. Darurat!!

Minta maaf aku ucapkan kepada pengarah. Huhuhu........

Malam ini akan diadakan Program Tautan Ukhwah Bersama Pusat Islam USMKK dan Rakan Masjid. Malam ini juga akan diadakan Annual Grand Meeting PSK. Pun tadi aku terdengar ada Presentation Healthex. Nampaknya banyak aktiviti yang bercanggah pada malam ini. hinggakan kelas Inggeris aku pun terpaksa dibatalkan.

Kemungkinan besar kad keahlian Rakan Masjid akan diberikan kepada sesiapa yang dah bayar. Nanti aku buat satu entri mengenai kad tersebut. Ada kisahnya. Agak menarik jugalah. Selain itu, kita juga dapat mengenali muka-muka yang akan mentadbir Rakan Masjid semester ini.

Dengar kata Annual Grand Meeting PSK kali ini agak mencabar. Aku dah dengar penamaan tak rasmi beberapa calon. Tapi ada juga yang terasa nak menolak. Mari kita tengok malam ini siapa yang terpilih. Apapun, tugas aku di bawah Syazwan akan tamat malam ini.

Jadi kawan-kawan, marilah kita pergi dahulu ke Program Tautan Ukhuwah tersebut. Kemudian selepas Isyak, selepas jamuan pulut durian (atau jamuan durian) barulah kita bergerak pergi ke Annual Grand Meeting PSK. Waktu tengah kenyang baru bersemangat nak mengundi.

p/s: design kali ini telah aku cuba untuk membuat seringkas yang boleh. Jadi mungkin tak nampak berapa menarik. Tak boleh buat apa. Aku dah cukup mengantuk semasa membuatnya........ Kikikiki.........

Sunday, August 2, 2009

2 Comments:

^^ PinKy_FuNKy ~~ said...

wah wah...dapnyeee mkn duyan..tp sy xpi pon smlm...hehe

AnNe said...

lalala...~
saje bg spam...=P
haha...~
juz nak bgtau, i juz answered ur tag...
baru prasan tag itu...=)