Dan Apabila H1N1 Menyerang USMKK

Bismillah........

Aku tertidur petang semalam. Hinggakan hujan yang turun pun tidak aku sedari. Mungkin hujan telah membuatkan aku tidur dengan lebih nyenyak lagi. Dan seketika selepas azan maghrib berkumandang, aku terjaga. Astaghfirullah..... selepas ni aku akan cuba untuk tidak tidur petang lagi.

Segera aku berkemas diri dan bersembahyang maghrib. Kemudian berkemas sedikit dan keluar menunggu di bawah. Menunggu bas untuk ke Restoran A.M Tarbus untuk program Makan Malam Hari Tautan Mesra.

Sebelum ini Azmir pernah minta untuk aku buatkan kad jemputan. Kad jemputan yang aku buat agaklah ringkas sedikit. Aku ingatkan dapat cetak berwarna, rupa-rupanya tetap hitam dan putih. Huhuhu.......

Kad jemputan.......


Dan posternya pula, Wali suruh buat kemudian. Aku ingat nak design yang baru, tapi Wali bagi idea yang bagus. Buat sahaja poster dari kad jemputan tu, Cuma besarkan sahaja. Memang bernas sebab memang menjimatkan masa dan semua butiran dah ada. Jadi aku tambahkan logo PSK dan USM serta kata ‘semua AJK dijemput hadir’.

Posternya pula.......


Nak dijadikan cerita, aku menunggu bas bersama Iman. AJK aku, Faisal dan Ijon tak dapat pergi bersama untuk makan malam itu. Jadi aku ajak Iman menggantikan Ijon. Kami berdua tunggu bersama Thien dan Syazwan. Lama juga kami tunggu.

Aku masa tu dah naik bosan dah. Tahu-tahu dapat panggilan Alvino. Katanya bas dah sampai. Jadi dia minta kami bersiap-sedia. Ohhhh, okey. Aku pun dah bersemangat.

Tapi, bas tetap tak sampai ke Nurani. Aku jadi pelik. Tak mungkin Alvino menipu. Walaupun dia suka menipu, tapi tipu gurauan. Hmmm, mungkin bas tu ikut jalan jauh. Atau bas tu tunggu orang lagi. Berbaik sangka aku ni.

Lama lagi menunggu, bas tetap tak muncul. Kesempatan ni aku ambil untuk hubungi Acap dan minta dia gantikan Faisal. Walaupun Acap dah turun, namun bas tetap tak sampai. Aku dah tak sedap hati. Sudahlah aku rasa nak demam.

Akhirnya setelah Syazwan dan Thien berjalan kaki ke Murni, kami menyusul mereka. Dalam hati, aku sedikit rasa bersalah pada Iman dan Acap. Aku yang mengajak mereka, dan juga menyusahkan mereka.

Sampai di Murni, aku lihat bas tiada, dan budak-budak lain semua duduk di tepi.

Tak guna, Alvino tipu aku ke ni? Aku bergerak ke arah Kenny dan Hakim. Bersembang dengan mereka, aku dapati, USM Kampus Kesihatan dah diarahkan supaya kuarantin. Semua aktiviti akan dibatalkan terutama yang melibatkan luar. Astaghfirullah..........

Setakat ini, sudah 3 orang pelajar positif menghidapi H1N1 dan sejak dari hari Rabu, langkah berjaga dengan memakai topeng sudah dinaikkan di pusat pengajian. Jadi, pada malam semalam, pihak universiti telah membatalkan semua aktiviti pelajar terutamanya yang melibatkan luar dari universiti. Dengan kata lain, makan malam kami dibatalkan.

Makanan yang ditempah di restoran akhirnya dibungkus dan dihantar ke USM. Kasihan aku lihat semua yang bertungkus-lumus malam tu. Azmir, Wali, Therk dan lain-lain. Itu tak masuk lagi budak-budak yang setia menunggu di kafe. Hingga pukul 11 barulah sampai.

Masa yang terluang diisi dengan berbual kosong. Aku pula rasa bersalah pada Iman dan Acap dan juga Che Joe yang datang kemudian.

Namun, aku tetap berterima kasih kepada mereka yang bersabar dan berjaya menjayakan makan malam semalam walaupun di kafe Murni sahaja.

Satu mesej kemudian diterima memberitahu, perintah kuarantin dibatalkan. Pening kepala betul. Macam-macamlah hal yang berlaku.

p/s: Apapun, makanan semalam, bagi aku, agak sedap. Kali pertama makan makanan arab, walaupun sama seperti masakan Malaysia, tetapi rasanya agak pekat sedikit.

Friday, August 7, 2009

2 Comments:

izzahsakinah said...

Oo, kisahnya. Dengar jugak pakcik2 guard ke hulu hilir tutup pagar. Malam tu tak jadi arahan kuarantin sebab ada clash arahan agaknya. Apa2 pun, jaga kesihatan~

p/s Pakcik cakap dah empat orang. Semalam ada sorang lagi yang positif.

DarkArtz said...

salah sorang daripadanya forensik 1st yer........
junior kitorang.........
semalam, seorang forensik batch kami jadi suspek..........
esok lusa tak tahulah........
bilalah vaksin nak sampai nih......