Pendapat Dalam Percintaan...


Bismillah.........

Hari Khamis yang lepas, aku rasa Forum Bicara Ad-Din betul-betul menarik. Dengan tajuk yang sememangnya dapat menarik ramai remaja, “Salahkah Aku Bercinta”, ramai juga aku tengok orang yang hadir, rata-ratanya pelajar kampus kita.

Bertambah menarik lagi apabila moderatornya pandai bermain bahasa bersama-sama dengan ahli panel. Di samping berlawak, ada juga mesej yang disampaikan. Memang simbolik.

Memang aku puji, setakat ini, Forum Bicara Ad-Din lebih menarik dan lebih ramai pengunjung berbanding projek-projek lain.

Kalau nak diikutkan pada hari ini, memang ramai remaja kita yang dah bercinta ni. Tengok saja kawan-kawan aku, entah berapa banyak yang bermain cinta. Mabuk cinta.

Aku?

Huhu, aku pun manusia juga kan. Fitrah manusia, lelaki suka perempuan dan perempuan suka lelaki. Jadi, hati Adam ini tetap akan tertarik pada Hawa juga. Cuma aku tak suka main-main cinta ni. Kalau suka pun, suka tengok jauh-jauh je. Nak bercakap, nak berkenalan, nak beramah mesra, nak makan bersama, itu tak mungkin sebab itu semua bukanlah prinsip aku.

Hari itu, salah seorang kawan aku menganalisa aku. Hasil analisanya, dia mengatakan yang aku ini cuma berkomunikasi dengan perempuan atas dasar pelajaran, kerja dan gurau senda. Tak ada sebab lain dan tak lebih dari itu. 

Ermm, mungkin betul kot. Hahaha.......

Kenapa?

Haha, mula-mula, aku tau aku cuma budak biasa. Budak biasa yang tak punya apa. Dan sekeliling aku pula, terlalu ramai yang mempunyai kelebihan, dan yang banyak kelebihan tu perempuan pula. Kalau lelaki, tak apa lagi. Ini bukan merendah diri, ini satu kenyataan.

Dan aku tak suka terikat dengan sesuatu. Kebanyakan kawan aku yang bercinta ni suka main mesej, habis kredit, dan juga masa. Tu belum nak jaga perasaan pasangan lagi. Perasaan diri seperti cemburu tu lagi le. Seorang kawan aku, baru tengok pasangan dia berbual dengan lelaki lain dah cemburu. Itu belum melayani kehendak pasangan lagi. Bagi aku, baik layan kawan dari layan pasangan. Kurang-kurang, kawan boleh belanja kita makan, kalau makwe??? Kita yang habis duit belanja dia.

Sebab yang paling utama kenapa aku tak bercinta, sebab aku takut cinta akan menghampiri perkara yang disebut zina. Bahaya woo. Banyak orang beri alasan itulah, inilah, sampai ada yang mempertikaikan ustaz dan ulama dengan alasan diorang, dan alasan diorang bercinta dengan tatacara dalam Islam, dan alasan tak buat benda tak baik, tapi di hadapan Allah esok, bolehkah alasan ni diterima? Banyak dah ayat Al-Quran dan hadith mengenai larangan menghampiri zina dijadikan ingatan buat kita. Adakah kita sedar?

Bila aku sembahyang, selalu aku rasa diri aku kekurangan sesuatu. Tu sebab aku suka sujud lama-lama. Terasa lebih banyak kekurangan. Terasa insaf sikit. Mungkin inilah sebab yang mengikis kehendak aku nak bercinta dengan orang. Kalau cinta pada Allah pun kurang, tak payahlah cinta pada orang lagi. Kena jaga hubungan dengan pencipta dulu baru dengan manusia kan?

Jujur kata aku, aku lebih suka kawan beramai-ramai. Gelak ketawa bersama, belajar bersama, kurang perasaan cemburu dan bermacam-macam lagi. Tak perlu terikat. Dan yang paling best, ketika bersama keluarga. Beramai-ramai lebih selesa dari bersama pasangan sahaja.

Mungkin orang cakap, aku ni terlalu berfikiran ringkas, terlalu tak matang, tak berfikir mendalam dalam hal ni. Namun, aku dah cukup bersyukur aku berfikir macam ni.

Apapun, aku rasa, tak payahlah berpening kepala dengan soal cinta ni kan? Banyak lagi kerja yang perlu diselesaikan.

Dan, ungkapan 'Jodoh di tangan Tuhan' yang biasa digunakan, aku cakap seperti yang orang biasa cakap, kalau ada jodoh, memang tak kemana perginya......

p/s: ni bukan lukisan gambar awek aku, tapi aku ambil dari seseorang yang meletakkan gambarnya ini di internet. Dan dari gambar tersebut, aku lukis semula. Bukan apa, nampak comel gambar orang yang bertudung ni. Kalau rasa ada iras sesiapa lukisan tu, itu cuma ilusi atauu khayalan korang je. Aku yakin korang tak kenal siapa dia ni, sebab aku pun tak tau nama dia. Kikikiki.........

Saturday, January 10, 2009

4 Comments:

lea said...

best ek forum 2??
aku xdpt pegi malam 2...
nyesal seyh..
huhuhu....

DarkArtz said...

best wooo..........
setakat ni MPI, aku rasa forum bicara Ad-Din la yang paling best sekali.........
rugi wooo kau tak gi,hehehe.......

AnNe said...

eyp...~ sy stuju la dgn kata2 kamu... ms blajar ni lagi bez ble bkawan... bkawan ramai2 lagi gembira hidup ni... x de sekatan nak berkawan dengan sape2... ble bcinta mmg meletihkan... nak kena jaga perasaan pasangan; kalau dapat pasangan yang cemburu mlampau2 tu lagi la penat... banyak bazir masa, duit... nak study pn ssah... baru je nak study, hp da berbunyi... 6 jam pn x habis baca lecture notes kalau sibuk balas2 sms je, kan? =)

DarkArtz said...

hehehe........