Kawan Lama.......

Bismillah.......

Aku turun dari LRT. Berjalan sekejap selepas melepasi dari kaunter tiket. Aku berjalan perlahan ke kiosk di sebelah stesen ini. Melihat buku komik yang tersusun dari luar. Masih lagi tak nampak Penyiasat Remaja yang Hakim katakan.

Sedikit hampa, aku berjalan pergi ke kedai sebelah, kedai makanan, karipap, burger, jejemput dan beberapa jenis kuih lagi. Walaupun aku lapar, tapi aku tak terasa nak makan kuih-kuih ni, maka aku tak beli kuih-kuih ni.

Dan di waktu itulah aku terdengar, “Awak.....”

Waktu tu aku buat tak perasan, yalah, aku tak tahu ganti nama diri tersebut ditujukan pada aku.

“Alahaiii, apa nama dia ni.......” waktu tu aku baru perasan, aku terasa ada orang cuba nak berkomunikasi dengan aku. Aku alihkan pandangan pada suara tersebut, di sebelah kiri aku. Kelihatan seorang gadis kecil dan comel, memakai tudung merah jambu. Sambil berdiri, dia nampaknya cuba menegur aku dan kini apabila aku melihatnya, dia menunggu reaksi aku. Tersenyum.

Eh, siapa ni? Soalan pertama hinggap di kepala aku. Minah tanya jalan? 

5 saat aku berfikir, baru aku rasa macam kenal. 

“M?” aku bertanya. (Nama terpaksa dirahsiakan, hehe)

“Haa, yalah.” Jawabnya, tersenyum lagi.

“Eh, awak buat apa di sini? Bukan rumah awak di Serdang ke?” aku tanya balik. Hahaha, aku memang tak pandai memulakan perbualan.......

“Saya pergi berjalan tadi...”

Dan bermulalah sesi perbualan antara kami. Rupa-rupanya dia dah nampak aku masa aku turun LRT tadi. Aku sahaja yang tak nampak dia. 

5 Gigih dalam kenangan.......

“Awak balik macam mana ni? Naik bas ke?” dia bertanya.

“Jalan kaki je.....” aku jawab, selamba.

“Eh, tak jauh ke?” dia tanya balik.

“Dekat je.” Aku jawab balik. Walaupun hakikatnya jarak stesen LRT ni ke rumah aku kira-kira 3 kali perjalanan bilik aku di Nurani ke dewan kuliah B.

Niat aku nak terus balik tadi terbantut sebentar. Sementara menunggu kakak dia datang mengambil dia, aku pun temankanlah dia sekejap. Bual-bual apa yang patut. Yalah kan, lama dah tak berjumpa. Kalau aku tak silap, kali terakhir kami jumpa masa hari terakhir SPM, subjek apa aku lupa, yang pasti bukan Tasawwur.

“Awak nampak makin tinggilah.” Ye ke? Aku yang makin tinggi atau dia yang makin rendah? Huhuhu.

Bila kakak dia datang, dia pun balik dan aku pun tak tunggu lama untuk balik rumah. Dan dalam perjalanan balik rumah inilah aku banyak berfikir.

Berapa banyak kawan dan kenalan yang aku ada. Namun begitu, tak semua yang masih aku hubungi sehingga kini. Baik perempuan ataupun lelaki. Sejak dari sekolah rendah, sekolah agama, sekolah menengah dan matrikulasi. Semuanya makin hilang bayang.

Ada banyak faktor menyebabkan aku melupakan semua rakan-rakan lama ni. Sewaktu sekolah dahulu, aku lebih cenderung mengingati nombor telefon mereka, berbanding menulis didalam buku. Dan bila dah lama tak menguhubungi, aku mula melupakan semua nombor yang aku ingat. Pertama kali aku dapat telefon bimbit masa aku mula masuk matrikulasi.

Faktor kedua, hampir 60% rakan-rakan yang bersekolah dengan aku dahulu bukanlah bermukim atau tinggal berdekatan dengan rumah aku. Nak buat reunion pun susah. Apatah lagi dah tiada sebarang maklumat hubungan.

Dan bila semuanya dah lama tak hubungi antara satu sama lain, memang ternampaklah perubahan dalam diri masing-masing. Perubahan sentiasa akan hadir dalam diri seseorang. Sebagai contoh, M dahulu bagi aku seorang yang pendiam, cakap dengan aku bila perlu je. Tetapi sekarang, petah berkata-kata!! Mungkin dulu dia takut dengan aku kot.

Dan akhirnya, aku takut aku mula lupakan kenangan-kengan bersama diorang. Mungkin kenangan masih lagi boleh teringat, namun wajah dan nama rakan-rakan, terutamanya di sekolah rendah, aku rasa dah luput dalam ingatan ni. Mungkin hanya teringat beberapa sahaja. Itupun lelaki, kalau perempuan memang lupa langsung. Apatah lagi semuanya makin berubah ditelan masa.

Semua orang berubah.......

Aku pun berubah juga.                                                                                    

Mungkin.........



Wednesday, January 28, 2009

2 Comments:

budakzonm said...

Hahaha,
M...

Cam kenal jerk, dok serdang...

Cian F

DarkArtz said...

uit, diam!!
huhuhu......