Kerja Analisis Tayar..

Bismillah........

Belakang tayar kereta Mira berpusing ke hadapan. Cat-cat hitam yang aku sapukan pada tayar kereta melekat ketika tayarnya menggilis kadbod percubaan yang berwarna putih.

“Okey, okey, stop, stopppp..........” aku dan Che Joe meminta Mira memberhentikan keretanya.

Kadbod tersebut kami ambil dan teliti. Hasilnya amatlah mendukacitakan. Tak cantik, malahan cat yang berlebihan menutup ‘groove’ tayar dan juga ciri-ciri individual. Hasil yang dijalankan buat kali kedua ini masih gagal.

“Nak buat macam mana sekarang ni?” aku pun tak tahu nak jawab soalan Che Joe.

“Korang buat guna kapur la senanggg.....” Mirah cadangkan.

“Mana nak dapat kapur?” tanya aku.

“Korang belilah......” aiseh, bab beli ni yang aku memang payah sikit. Namun disebabkan tiada pilihan lain, Ijon pergi juga ke kedai membeli kapur.

Inilah sedikit bait cerita aku, Che Joe dan Ijon dalam menyempurnakan ‘assignment’ yang telah diberikan kepada pelajar forensik, iaitu Analisis Tayar. 

Kereta bapa Mirah yang menjadi mangsa kami......

Kami diminta untuk membuat dua tanda tayar yang berjarak masa seminggu, iaitu pre dan post. Kemudian, hasil daripada kedua-dua tayar ini akan dibandingkan untuk ditentukan adakah ia adalah tayar yang sama atau tidak.

Signifikannya, pre boleh dianggap tayar kawalan (standard) dan post merupakan tayar sampel. Tayar kawalan dijumpai di tempat kejadian (crime scene) manakala tayar sampel adalah tayar yang disyaki milik suspek yang digunakan di tempat kejadian.

Selepas Ijon pulang dengan membawa sekotak kapur, aku dah fikir, nak buat apalah dengan kapur banyak-banyak ni. Nak gunanya berapa batang saja pun. Aku dan Ijon menyapu kapur pada tayar kereta Mirah. Che Joe pula hanya duduk di tepi, melihat sahaja.

Seterusnya Mirah memandu keretanya supaya tayar keretanya dapat menggilis permukaan kadbod hitam kami. Jelas. Kami ambil keputusan untuk menggunakan kapur. Tayar kereta Mirah sekali lagi menjadi mangsa.

Tayar kereta yang menjadi mangsa contengan kami, hahaha......

Sememangnya penggunaan kapur lebih mudah. cuma apabila ia di sentuh secara kasar, ia mungkin hilang dari kadbod. Dan kapur pula tidak menutup bahagian yang tidak dikenakan tekanan. Maka kapur berlebihan tidak akan menutup ‘groove’ dan juga ciri individual.

Seminggu kemudian, iaitu semalam, kami melakukan kerja yang sama untuk mendapatkan kesan tayar post atau sampel. Seperti minggu sebelumnya, semuanya berjalan dengan lancar.

Malam semalam pula, aku berjaga sehinggalah pukul 2 pagi hanya untuk menyiapkan perbandingan tayar, dari segi ciri individu. Aku jumpa dua belas ciri, paling kurang harus dijumpai adalah sepuluh. Kemudian aku menyiapkan laporan.

Semasa buat laporan, baru aku ingat, aku belum kira rawatan bunyi lagi (noise treatment), maka aku bekerja semula di atas kadbod tersebut sehinggalah pukul 5 pagi. Sudahlah aku rasa tak sihat malam tu. 

Di bawah ni adalah hasil kerja aku berjaga malam mencari ciri individu dan rawatan bunyi.


Waktu ni aku ingat dah siap dah, rupanya aku belum kira rawatan bunyi lagi.. Okey tak??

Haa, yang ni dah kira rawatan bunyi, cuma aku tersilap tangkap gambar, separuh je nampak.......

Mungkin beberapa label tidak korang fahami, terutamanya bagi yang bukan forensik. Jadi aku terangkan serba sedikit sebelum aku menamatkan entri ini.

Ribs – bahagian yang menyentuh permukaan jalan. Ia membekalkan geseran.

Groove – bahagian yang tidak menyentuh tayar atau dengan kata lain bahagian yang tenggelam.

Center line – garis tengah tayar                                                 

Ciri individual – dalam bahasa Inggeris dipanggil Individual Characteristic. Ciri yang hanya ada pada tayar kita, yang disebabkan oleh penggunaan kita semasa memandu, antaranya potongan, cakaran, haus dan lain-lain lagi.

Rawatan bunyi – nama inggerisnya Noise Treatment. Kalau korang perasan, corak pada tayar sebenarnya berbeza antara satu sama lain. Ini adalah kerana untuk mengurangkan bunyi semasa kita memandu. Kalau tayar tiada corak, ia mengurangkan geseran dan berbunyi semasa memandu.

p/s: aku cetak laporan di bilik Rashid. Kebetulan Kapten ada masa tu. Diorang kata tahun lepas, diorang cuma buat kaca sebagai ‘assignment’. Senang gila. Ambil kaca, ketuk dan pecahkan, kemudian hantar. Hahaha, kita saja yang susah.

Saturday, April 4, 2009

6 Comments:

AnNe said...

klau x guna kapur tapi guna bedak, x bley ke?
=P
haha...~

lea said...

laa...
patutnya korang mitak kapur dgn aku jerk..
aku ade bertimbun sekotak kapur..
aku beli ari tu...
tp gune 3 btg jer...
huhuhu
tataw nak watper lagi ngan kapur..
nak derma kat sekolah takut diorg dh xgune kapur..
gune marker lak..huhu

cj'alhafiz said...

ehehe.....sorry la aku duk kat tepi ja..haha... aku ni pemalas..
lagipun masatu aku duk jawab msg...
apapun terima ksih kerana tolong sapukan kapur tu kat tayar...

haha....menyesal aku beli cat mural tu...mcm ape dah jadi...ko xnk ka cat tu??

DarkArtz said...

anne: boleh juga rasanya guna bedak.........
cuma susah nak sapu dan lekatkan pada tayar.........
kalau guna kapur, kita macam gosok kapur tu je, melekat sikit.........
huhuhu........

lea: tu la, kau tak cakap ada kapur........
kitorang pun tak tau nak buat apa dengan kapur banyak lebih ni.........

Che Joe: haha, kira servis untuk kau le tu........
yang cat tu mungkin kita guna kot nanti, simpanlah dulu.........
eh, berapa aku kena bayar haa???

quzie fathihah said...

mantap korang buat..aku sempat ngintai lg korang buat tyre mark 2..hahaha..siap capture gambar lg..huhu..

DarkArtz said...

asik intai aku je kau ni.......
hahaha.........
mesti kau intai ijon atau che joe ni......
kalau kau nak aku jadi orang tengah, aku boleh tolong........
huhuhu........