Kejadian Kecil Yang Menginsafkan........


Bismillah.......

Dia pernah berkata pada aku, "hidup ni memang menarik, perkara yang tak disangka sering berlaku." Dan aku yang masa tu baru masuk matrik, baru nak hidup berdikari tak tahu lagi makna ayat tersebut secara mendalam.

Dia memang betul. Pengalaman yang aku lalui sejak dari matrik hinggalah kini sedikit sebanyak mengajar aku bahawa falsafah itu sering berlaku. Memang aku alaminya sehingga hari ini.

Pagi tadi, pagi yang tenang, cerah dan sepi........

Aku bangun lewat sedikit. Aku isi pagi dengan aktiviti yang tidak menarik, yang kekosongan, aku cuma buang masa melayari internet dan membaca buku. Kemudian tidur semula. Banyak benda tak elok aku lakukan pagi tadi. Teruk aku ni.

Entahlah, apa nak jadi aku ni....... Aku pun tak tahu.......

Tengahari, aku bangun, pergilah mandi, bersihkan diri. Siap-siap nak pergi sembahyang Jumaat. Sambil pakai baju, aku terfikir suatu hajat......

"Kalaulah tiba-tiba aku dapat jumpa........" Hahaha, aku sahaja tak habiskan ayat aku tu. Korang fikirlah sendiri. Apapun, ia bukanlah satu hajat yang tak baik, cuma hajat yang tak mungkin berlaku.. Kenapa tak mungkin berlaku? Permata mana boleh tiba-tiba muncul di atas jalan tanpa sebab, kan?

Sukar untuk berlaku pada aku.

Sukar.....

Selepas siap, aku bergerak ke masjid. Dan dalam perjalanan itulah aku terasa, aku sememangnya tersilap. Sesungguhnya kata kawan aku memang benar, perkara yang tak disangka boleh berlaku.

Dan ia berlaku pada aku. Sukar aku nak nyatakan, walaupun sekejap, tapi aku rasa memang hajat aku dah tercapai. Memang aku jumpa........ Heh, susah aku nak gambarkan perasaan aku masa tu. 

Itulah kuasa Allah. Semua benda Dia kawal. Dialah yang mengaturkan segala-galanya. Segalanya di luar sangkaan manusia, macam aku ni.

Aku terfikir, pagi tadi yang aku habiskan dengan buat perkara tak elok, Allah tunaikan pula permintaan aku..... Rasa tak setimpal. Makin bersalah aku rasa diri ni.

Aku tak tahu nak kata apa, terharu pun ada juga. Memang terbukti kalimah "Bismillahirrahmanirrahim". Memang Allah maha pemurah lagi maha penyayang.

Sesungguhnya aku mengaku aku memang manusia yang tak tahu bersyukur.

p/s: teringat kata-kata ustaz dahulu. Kadang-kala, kata-kata hati bersifat permintaan boleh menjadi satu doa. Maka jauhkanlah dari meminta sesuatu yang buruk berlaku kepada diri orang. Bimbang makbul.....

Thursday, March 26, 2009

2 Comments:

CJ-alhafiz said...

astghfirullah......
aku slalu ja ada kata hati yang tak baik.... ish....dalam tak sedar aku berdoa keburukan tuk org lain....
Ya Allah....ampunilah aku....
kerana pernah ada kata hati yang tak baik terhadap Darkartz...amin..

DarkArtz said...

kata baik pada aku???
jujur kau ni.......