Nukilan Kenangan Permulaan di Matrikulasi...

Bismillah......

Melayani perasaan. Itulah yang aku lakukan semasa aku dalam perjalanan pulang dari kampung ke rumahku. Hendak bercakap, tiada topik untuk diperkatakan kepada ahli keluarga yang lain di dalam kenderaan. Jadi aku pun memandang ke luar tingkap melihat persekitaran dan melayani perasaan.

Sedang kami melalui lampu isyarat Simpang Pulai, aku terlihat satu banner. Banner yang dinaikkan sempena hari ini, 11 Mei 2009. Banner yang memberitahu 11 Mei adalah tarikh pengambilan baru pelajar ke Matrikulasi Perak (dan mungkin seluruh matrikulasi yang lain).

Dan aku mula teringat akan kenangan aku semasa di matrikulasi dahulu. Memang banyak kenangan manis dan pahit ketika aku di matrikulasi. Dan aku juga banyak mempelajari sesuatu di matrikulasi.

Cara berfikir,

Cara aku berdikari,

Cara aku belajar ,

Mungkin sebahagian daripada aku hari ini adalah kesan daripada aku di matrikulasi dahulu. Berbeza sekali di sekolah menengah, matrikulasi adalah permulaan aku belajar berdikari seorang diri. Belajar mengenali ramai manusia.

.......

“Mak, abang dapat matrik, Matrikulasi Perak!!” aku berkata kepada emak di luar.

“Haa, matrik? Mana abang tahu?” tanya emak semula.

“Ni, di internet ni dah umumkan.” Aku memberitahu, sambil melihat keputusan pengumuman di skrin monitor.

“Ya Allah, budak ini. Tutup komputer tu. Tak dengar ke guruh tu???” mak aku dah mula marah. Kedengaran bunyi guruh makin bersambungan. Langit gelap menandakan hujan lebat akan turun. Aku terus menutup komputer.

Dahulu, akibat membuka televisyen ketika guruh berdentum, televisyen rumah aku pernah meletup kecil. Aku sendiri menyaksikan percikan bunga api bersama opah aku selepas rancangan kami hilang di skrin, kemudian gelap rumah kami satu malam. Mungkin emak tak mahu perkara yang sama berlaku lagi dengan komputer ini pula.

Jujur kata, selepas itu, aku makin keliru. Baguskah dapat matrikulasi? Secara jujur, aku tak pernah ambil tahu apa itu matrikulasi atau diploma atau ijazah selepas sekolah menengah dahulu. Bagi aku semuanya sama.

“Tak sama!!!” kata mak.

“Apa yang tak samanya? Bukan semuanya masuk univeriti ke?” tanya aku semula.

“Matrikulasi bukan universiti, walaupun sesetengah universiti ada matrikulasi.” Ahhh sudah, makin keliru aku dengan penjelasan emak.

Namun emak menyimpulkan yang matrikulasi adalah jalan pintas untuk mendapatkan ijazah selain diploma dan tingkatan enam. Begitu juga kata cikgu Talib, kaunselor sekolah aku.

Kawan aku pula berkata matrikulasi hanya untuk mereka yang pandai sahaja. Ahhh, mengarutlah, kalau untuk mereka yang pandai, kenapa aku dapat masuk matrikulasi?? SPM aku hanya berapa sahaja.

Dan hari yang dinantikan tiba. 15 Mei 2006 kalau aku tidak silap tarikhnya. Aku ingat malam pendaftaran aku ada cerita Numbers musim kedua yang akan mula ditayangkan di saluran AXN. Kami tiba awal, sekitar jam 8 atau 9, namun, aku lihat kereta sudah ramai beratur di jalan luar matrik. Kami pun ikut beratur. Terfikir juga aku masa itu, berapa ramai orang yang masuk matrikulasi sebenarnya.

Pintu depan Matrikulasi Perak....

Kereta ayah diletakkan di padang. Namun, untuk ke asrama lelaki, kami kena naik tangga bukit. Perghh, punyalah tinggi, nasib baik kami tak membawa beg lagi. Ibu bapa dan pelajar lain yang membawa beg berat menaiki tangga curam tu memang semput dibuatnya.

Padang yang dijadikan tempat letak kereta....

Aku beratur di luar bilik televisyen untuk pendaftaran. Sempat lagi membetulkan dokumen yang perlu setelah ada petugas memberitahu dokumen apa yang diperlukan kepada semua pendaftar.

Setelah mendaftar, aku naik ke bilik bersama ayah dan akak aku (aku panggil dia Ila). Bertuah, ayah dapat membawa keretanya ke asrama, maka mudah untuk kami mengambil bagasi ke bilik baruku. Kata Ila, bilik matrik lebih besar dari bilik di universitinya. Aku akui pernyataan ini. Bilik di matrikulasi aku 3 atau 4 kali ganda lebih besar dari bilik di USMKK, walaupun berkongsi empat.

Sebelum pulang, ayah sempat berpesan kepada aku. Pesanan bersifat pertanyaan.

“Kalau Ila yang perempuan boleh hidup berdikari di UiTM Arau di Perlis nun, kenapa abang tak boleh?”

Selepas mereka pulang, aku mula berkenalan dengan rakan sebilikku. Amin, dari Melaka, Faisal dari Perak dan Shi dari Perak juga. Mulanya kami agak terasing kerana masing-masing agak kurang bercakap, namun aku tahu serba sedikit mengenai mereka, mereka kesemuanya dari sekolah berasrama. Terasa kecil aku masa tu. Itu belum lagi aku cerita di makmal kimia. Nantilah aku cerita kemudian.

Malam, selepas aktiviti di Dewan Serbaguna, ucapan pengarah matrikulasi, semuanya keletihan, termasuklah aku.

Sebelum tidur, aku mula berfikir. Begini rupanya hidup orang merantau. Bersendirian di tempat asing. Kata pepatah, rusa masuk kampung. Namun, kalau nak hidup kenalah faham dan biasakan dengan persekitaran. Masuk kandang kambing, mengembek, masuk kandang kerbau, menguak.

Mampukah aku hidup di matrikulasi?? Mampukah aku membawa kejayaan ilmu dari situ??

Persoalan yang masa itu masih lagi aku tak dapat menjawabnya, walaupun sekarang telah aku mengetahuinya.

Perlahan-lahan mata aku lelapkan.

Asrama kami di atas bukit, jenuh mendakinya......

Asrama perempuan hanya di tepi jalan sahaja.....


Dewan Kuliah kami.....


Masjid yang menjadi rumah kedua aku...

Dewan Serbaguna tempat perhimpunan kami...

p/s: kepada pelajar baru matrikulasi, semoga berjaya ketika di matrikulasi. Walaupun korang pernah berjaya di sekolah menengah, korang terpaksa bermula dari kosong di matrik.


Monday, May 11, 2009

17 Comments:

chanz said...

matrik setahun..cepat gile rasa.

hanisah said...

bt0l2..
wlwpn stahun, tp sgt2 byk bnda yg jd..best lak tu kat matrix..
klw nk c0mpare ngan kat usm, matrix life lg sron0k...hua3..

lea said...

cantik gak matrik perak...

hurm sedih..
xdapat jadi fasi tahun ni...
huhuhu

kErOpPi said...

aku nak lupakan kenangan di matrix~~ hahaXD

ratu sulaman. said...

matrix sesi berapa?
macam kenal jela.
;p

AnNe said...

x ley ingat knangan kat matriks sbb sbulan je masuk matriks (PASUM)...
lps tu kluar...
da la x smpat nak wish good bye kat kwn2...
huhu...~

DarkArtz said...

chanz: sebab setahunlah aku selalu ingat kat matrik, kejap tapi macam-macam kenangan aku dapat.......

hanisah: aku setuju.......
matrix zaman belajar yang paling best.......

lea: matrik aku memang cantik, trimas......
hehehe.......

DarkArtz said...

keropi: laaa, apsal lak???
cuba cite skit.......

ratu sulaman: salam perkenalan........
saya matrik sesi 06/07.......
kenal ke???

anne: dengar cerita, matrik PASUM lebih susah dari matrik kitorang, sebab tu dia dua tahun.......
sib baiklah cik anne lari masuk TESL kan........
hehehe......

AnNe said...

eh... sjak bile PASUM 2 tahun..?
stahun je la...
sma cam matriks laen...

erm...
aritu x ambik TESL pon...
a level la awak...
haha...~

teddygirl49 said...

aza..ko citer sal kmpk...
tgk gmbar2 dia...
wndu plak rasenya....
sejak abis matrik..mmg x prnh jejak a kaki nie ke sana...
serius idup kt sana mmg best..enjoy...

chupa said...

waaaahhhh~~ak rindukan matrik perak gak...
kmpk yg best

DarkArtz said...

anne: ye ke PASUM 1 tahun???
bukan 2 tahun ye??
hahaha.......
keliru lah A level ngan TESL ni.......
ingatkan sama(cover.....)

fatin: engkau.....
rumah dah le dekat ngan KMPk, tapi malas nak melawat......
huhuhu.......

fasih: haah le, kau pun x-KMPk kan.......
lupa lak.......
apapun, KMPk memang best........
huhuhu........

shalmadrep said...

Teringat lak aku time time aku matriks dulu,

pergh, kalo citer balik, leh wat movie kot... huhuhu,

Din diet said...

aku nak masuk matrix balik..

DarkArtz said...

arep: bila masa lak kau masuk matrik ni???
hahaha.......

din: memang din, aku pun kalau ada peluang memang aku nak balik matrik je........

shalmadrep said...

sebab tuh leh wat movie dude.... hehehe

me said...

ko batch taun brapa bro?