Melihat Sekolahku Sekarang......

Bismillah........


Sering kali jika ada cuti universiti, tak kiralah cuti semester atau cuti pertengahan semester, apabila aku balik ke rumah, aku mesti berhubung dengan Fadzly, seorang rakan lamaku. Apabila kami sama-sama cuti, maka salah satu aktiviti yang kami akan buat adalah melawat sekolah menengah lama kami. Dah menjadi hobi kami rasanya.Justify Full
Asalnya ingin aku ajak dia ke sekolah semasa sambutan Hari Guru yang lepas, tapi tidak menjadi kerana pada pagi sambutan tersebut aku mengantuk, cuma tidur 2 jam sahaja pada malam sebelumnya. Jadi, kebetulan setelah kami keluar semalam, aku ajak dia untuk pergi pagi ni. Dia setuju.

SMK Bandar Baru Seri Petaling adalah nama sekolah menengah kami. Jaraknya hanya beberapa minit sahaja jika berjalan dari rumah aku. Selalunya aku datang lambat ke sekolah sebab jarak dekat, kikikiki....... Walaupun selepas jadi pengawas, aku tetap datang lewat.

Aku lihat banyak perubahan pada sekolah ni, semakin cantik dan semakin banyak kemudahan baru. Selalu terjadi begitu, selepas aku tamat sekolah rendah, menengah atau matrikulasi, barulah nak cantik dan tambah kemudahan. Semasa aku menuntut ilmu, tak ada pula usaha nak menambahkan prasarana. Hahaha.......

Dulu, zaman aku........

Sekarang dah cat baru dah........

Apa yang kami berdua buat di sekolah???

Selalunya ada dua aktiviti yang kami lakukan apabila kami melawat sekolah. Pertama, aktiviti kami pada kebiasaannya akan kami habiskan masa bersembang dengan guru kaunseling, Cikgu Talib di biliknya. Ini memang aktiviti wajib kamilah kiranya. Memang setiap kali kami datang ke sekolah kami akan terus ke biliknya.

Malangnya ketika datang pagi tadi, beliau tiada di biliknya. Kecewa jugalah. Silap aku juga sebab ajak Fadzly datang pada masa begini. Aku sememangnya terlupa sekarang ini waktu budak-budak menghadapi peperiksaan. Maka mestilah guru-guru sibuk menjaga kelas masing-masing.

Namun, sebaik sahaja kami melangkah di tangga bilik pengetua, terjumpa pula dia yang sedang membaca papan kenyataan.

“Cikgu.......” aku menegur.

Dia tengok aku. Aku lihat dah banyak sikit dah uban dia berbanding aku jumpa dia beberapa bulan lalu.

“Haaa tuan, apa cerita?? Sihat??” hahaha, dia suka gelarkan bekas murid-murid dia dengan ganti diri ‘tuan’ pada awal bicara.

“Sihat. Cikgu ada kerja ke? Kami baru ingat nak jumpa cikgu.”

“Haaaa, meh pergi bilik saya jom.”

Dan di biliknya, banyak jugalah kami berbincang dengannya. Kadang-kadang, walaupun kami bertandang tanpa masalah atau topik, dia pula yang mengemukakan topik perbualan. Dia kan cikgu kaunseling.

Masalah di universiti, masalah di sekolah, masalah kaum Melayu kurang berjaya di sekolah, masalah gaji guru malah masalah gagasan 1 Malaysia pun dia cerita juga. Aku pun baru tahu, rupanya gaji pengetua dengan guru biasa tak beza banyak mana pun. Yang bezanya elaun sahaja.
Seronok bercakap dengan Cikgu Talib ni. Buah pandangan dia bernas, malah apa yang diperkatakan pun benar. Dia pun dah banyak makan garam, tau lah dia yang mana manis yang mana masin.

Aktiviti kedua kami, kami akan duduk membaca papan kenyataan pelajar di lorong tingkat dua. Kadang-kadang saja buat baca. Bukan apa, bila duduk di situ, adalah guru yang melalui lorong itu sama ada hendak ke bilik guru atau sedang menuju ke kelas. Dan di situlah kami selalu terjumpa dengan guru-guru lama kami.

Kami akan bersembang dan berbual kejap. Pertanyaan mereka lebih menjurus kepada apa yang kami buat sekarang, dan belajar di mana. Ada pula cikgu tadi bertanya aku “kamu ni dah berkahwin ke? Berjanggut macam bapak orang dah.” Hahaha......

Kadang-kadang aku selalu terfikir, walaupun semua guru lupa nama aku dan kawan-kawan, tetapi dia masih ingat muka kami.

Selalunya aku mesti akan berjumpa dengan pengetua sekolah, Puan Hajah Bidah yang sering melalui lorong tu. Hubungan kami agak baik dan aku banyak terhutang budi pada dia. Sekarang dia dah bersara, pertengahan tahun lepas kalau aku tak silap. Kecil hati aku tak dapat jumpa dia lagi.

Puan Hajah Bidah, bekas pengetua SMKBBSP

Ada sekali tu, tahun lepas kalau aku tak silap, aku dan Fadzly datang nak dapatkan pengesahan sijil dari dia, dia ajak masuk bilik dia pula. Bersembanglah kami bertiga. Dia siap tawarkan kami jadi pengajar sementara pula. Aku jadi pengajar??? Kikikiki......... korang pun tau apa akibatnya.

Kadang-kadang datang sekolah ni dapat melepaskan rindu, rindu pada zaman persekolahan dulu. Tempat aku membesar lima tahun, tempat yang pernah merakamkan pelbagai kenangan. Malah, aku selalu teringin nak berjumpa dengan guru-guru aku dahulu, bersembang dan bercerita.

Aku pun tak tahu kenapa aku selalu nak jumpa mereka. Namun aku rasa mungkin sebab aku tak nak lupakan mereka. Bukan sahaja jasa mereka, tapi tak nak lupakan muka mereka. Mereka yang mengajar aku sehingga aku dapat melangkah sebegini jauh.


Badan Pelajar Islam, aku naib pengerusi.......

Cikgu Talib, misalnya, tanpa dia, aku takkan tahu wujudnya matrikulasi. Pengetua Hajah Bidah, pernah sampai aku ke rumah dia pergi minta tandatangan pengesahan sehari sebelum masuk matrikulasi. Cikgu Ali, kalau tiada dia, tak adalah ilmu aku dalam membuat banner dan catan. Cikgu Azhar, banyak kali memarahi anak murid demi membetulkan kesalahan laporan eksperimen yang mana bagi aku masih diaplikasikan sehingga ke hari ini.

Namun, aku terperasan satu perkara. Banyak sudah guru yang berjasa kepada aku yang sudah tidak lagi berkhidmat di sekolah ini. Kebanyakannya merupakan guru baru dengan muka yang tidak aku kenali.

Bukan sahaja guru, malah pelajar-pelajar pun dah aku tak kenal, sebab banyak pelajar baru yang baru masuk. Junior kami pun mana ada dah.

Masa pun dah banyak berlalu, cikgu-cikgu pun dah makin tua........

Semoga aku boleh datang lagi sekolah ni pada cuti akan datang. Dan masa tu, minta-mintalah ada lagi guru yang aku kenali....

Wednesday, May 27, 2009

3 Comments:

shalmadrep said...

Aku selalu gak gie SMKBBSP cemerlang gemilang, tapi serius, x ramai lagi yang kenal aku... hahaha, dulu aku femes kaaaaaannn???

Tapi kau masih kenal dengan abang berger SMKBBSP kan??? kem salam sayang yerk :P

lea said...

wah..rajin ko g sekolah lama ko ni ek..
erm..azeeza tu sekolah sini jugak la kan..
ko ade contact die x?
tanya resuk die?

DarkArtz said...

arep: mana lak tak ramai yang kenal kau, bukan semua ke kenal kau???
sapa yang tak kenal budak jual nugget ngan burger???

lea: haha, aku memang rajin buang masa kat skolah.....
haah, azeeza skolah sini gak......
aku dah tau dah result dia.....