Ini Sandwich Kami......

Sandwich kami, 3 perisa.... (gambar selepas Juri dah merasainya)

Bismillah........

Memang mengantuk........

Aku dah tutup laptop aku masa tu. Siap sedia nak tidur, walaupun masa tu baru pukul 11 malam. Tapi aku dah cukup mengantuk, tak tahulah kenapa. Mungkin penat kelas tutorial yang berterusan dan mesyuarat petang tadi.

Tengah-tengah nak terlelap tu, tiba-tiba aku dapat mesej dari Ijon. Dalam mesej, dia kata kami diajak juga untuk memasuki pertandingan sandwich. Nak memeriahkan lagi. Kalau tak, kami memang dah rancang nak tarik diri sebab tak beli barang lagi.

Aku pun fikirlah masa tu. Kalau nak masuk, mesti nak menang kan? Kalau tak menang pun tak mengapa sebenarnya tapi biarlah buat sehabis baik kan? Jadi, nak buat sehabis baik, kenalah aku fikir nak buat sandwich macam mana esok. Dan juga fikir bagaimana nak dapatkan bahan-bahannya.

Dah pukul sebelas malam ni, kedai mana yang buka lagi? Kalau buka pun mesti di pasaraya macam Bilal, tapi Bilal dah tutup. Kalau pagi esok, tak tentu buka lagi kedai. Aku pula tak tahu pasar di mana. Pertandingan pula bermula jam lapan. Penat aku berfikir dari mana nak dapatkan bahan.

Akhirnya aku terfikir jalan penyelesaian. Aku berjalan keluar dari bilik menuju Restoran Nurliani. Cadangan aku nak minta sedikit sayuran di restoran tu untuk dibeli. Tengah jalan, terjumpa Che Joe, dan dia pun menemani aku.

Kami tak pergi Restoran Nurliani sebaliknya pergi Restoran E. Di situlah kami membeli-belah barangan yang aku dan ijon perlukan esok. Salad, tomato, limau nipis, dan timun. Akak tu dah ketawa pada kami. Orang lain datang nak makan, kami pula datang nak beli sayuran. Tapi akak tu baik, dia beri diskaun, semuanya dengan harga RM 1 sahaja.

Balik, aku singgah Kwik beli bahan seterusnya, mayonis. Pergi bilik Che Joe, ambil tomato dia. Kebetulan dia ada epal, aku bedal juga.

Esoknya, aku pergi basuh tangan. Berjalan di hadapan water cooler, aku dapat satu idea. Pukul lapan aku dah menunggu di padang, tempat pertandingan. Rupa-rupanya pertandingan bermula lambat. Frust aku, jam sembilan juga baru start. Sejam aku tunggu. Aku terlalu bersemangat kot.

Bermula pertandingan, cuma dua kumpulan yang bertanding. Patutnya ada lima kumpulan tapi tiga lagi tarik diri. Aku dah congak, mesti menang sebab hadiah ada tiga. Mana tahu ada pula AJK yang tiba-tiba masuk selepas tu. Tapi Ijon tak kisah. Baru ada fight katanya.

Ijon ambil bahagian membuat sandwich, aku pula mengambil bahagian buat hiasan. Semua masa 30 minit tu kami gunakan. Habis masa, kami pun siap.

Aku tengok kumpulan lain, lagi kreatif. Ada yang potong segi empat kecil, ada yang potong segitiga kecil, dan ada juga yang susun cantik-cantik. Aii, kalah lah aku macam ni.

Juri yang tengah kelaparan pun merasai sandwich dari setiap kumpulan. 

Uniknya sandwich kami, aku letak epal dan biskut Apollo.......
(gambar selepas Juri dah merasainya)

Sandwich aku dan Ijon ada keunikan sedikit berbanding kumpulan lain. Walaupun Ijon buat sandwich tiga segi, tapi dia buat 3 perisa. Yang pertama letak lada hitam, kedua letak mayonis dan akhir sekali gabungan lada hitam dan mayonis. (tengok gambar atas sekali yang ada 2 pinggan tu)

Tambah pula dengan aku, aku letak epal. Kumpulan lain tiada epal. Strategi aku, dengan bantuan Che Joe. Pencuci mulut. Lepas tu aku letak benda lain sekali. Ingat tak idea yang aku cakap depan water cooler tadi, aku nampak biskut Apollo perisa strawberi. Aku beli, aku potong tiga, letak dalam pinggan sandwich sebagai hiasan. Juri makan juga. Kumpulan lain takde Apollo dengan epal. Hehehe..... Kreativiti melampau.

Tapi bila aku rasa sandwich kumpulan lain, aku rasa, kami mungkin kalah. Tapi tak mengapalah kan, dah buat sehabis baik, kira puas hati jugalah.

Tengok pula pertandingan gubah tembikai, cantik betul diorang buat dan ukir. Tapi ada satu kumpulan lelaki tu aku kagum, cantik betul diorang ukir. Sebabnya seorang antara mereka memang dah pandai buat gubahan dan ukiran tembikai. Bentuk bunga dan daun diorang memang menjadi.

Keputusan akan diumumkan malam.

Malam tu, acara penutupan bulan Aurat, Ijon tak hadir. Aku pula memang tak dapat datang atas sebab-sebab tertentu. Aku suruh Saiful dengarkan kalau-kalau kami menang.

Hadiah kami.......

Memang kami menang. Sampai aku pun tak percaya. Mungkin hadiah kasihan pada kami kot. Sebab kami terlalu bersemangat pagi tadi. Tapi Saiful kata kami dapat no 1. Entahlah, tu lah siapa suruh tak datang. Apapun, Alhamdulillah.........

Tak sia-sia aku keluar pergi beli sayur dekat restoran tengah-tengah malam semalam. Datang awal sejam pula tu. Siap letak Apollo lagi. Huhuhu.

Bagus juga join aktiviti macam ni. Masa macam ni, kepala aku memang tengah berserabut. Lepas aktiviti ni, memang aku rasa kurang sikit tekanan. 

Semoga diteruskan lagi aktiviti sebegini pada masa akan datang.

Friday, February 27, 2009

5 Comments:

lea said...

wah...
korang menang pertandingan wat sandwich..
tahniah...
aku n nadia igt nak msuk gak..
tapi last2 nadia xnak plak..
kalo x kite boleh fight kan..
hahaha

AnNe said...

tahniah...~
aritu cadang nak masuk gak dengan tengku tapi ktorang cancel x jadi nak masuk...
kalau x, msti ktorang menang...=P
haha...~
btw, congratz!~ \(^-^)/

DarkArtz said...

lea dan anne........
bukan nak kata apa la.........
tapi kalau korang masuk pun, kitorang akan menang gak..........
hahahaha.......

seh, gurau je......

AnNe said...

bley ke lawan masakan bdak diet?
=P
haha...~

DarkArtz said...

cik anne, jangan ingat kitorang tak tau masak tau........
huhuhu........
hari tu pun kitorang kalahkan dak diet.........
perghhh, kembang hidung.......