Kekreativitinya Terserlah.....


Bismillah......

Nampaknya sekarang kita dah masuk bulan Disember. Sekarang, aku nak memperkenalkan kepada korang seorang rakan yang hebat melukis. Tak salah di sini kalau aku katakan dia seorang lebih hebat daripada aku, seribu kali lebih hebat daripada aku.

Dia yang aku maksudkan adalah Gun 43 atau Mud Kantoi (bukan nama sebenar, cuma nama pena), di sini aku panggil dia Mud. Orangnya kecil, kiut, sering berambut pendek, berpakaian kemas, budak akaun di matrik dan juga kini mengambil akaun di UiTM, seorang yang pandai dalam akaun (keputusan matrik dia tinggi), pendiam dan seorang yang suka memakai songkok semasa di matrik dahulu.

Teringat akan perkenalan aku dengan dia di matrik dahulu. Sebenarnya waktu di matrik dahulu, aku tak pernah langsung tegur dia. Tapi aku sering ternampak karya-karya dia yang cantik dan ringkas, yang betul-betul buat aku cemburu. Masa tu aku rasa nak aja aku berbual dengan dia dan jadi kawan dia, tapi aku malu masa tu.

Alhamdulillah, semasa aku jadi AJKO dahulu, dia turut sama menyertai sebagai seorang AJKO. Dari situlah bermulanya persahabatan kami, bersama-sama AJKO-AJKO lain, namun kami lebih bersama dalam satu kumpulan dengan Kouru dan Zaim. Kami sering berempat dan selalulah bergelak ketawa sama-sama.

Satu hari, di waktu hampir tamat minggu orientasi pelajar baru, barulah Mud bukak cerita fasal karya-karyanya. Malah dia turut menunjukkan beberapa karya dia. Cantik gile. Dari situ aku banyak belajar melukis dengan dia. Dia bagitau aku dia dah melukis sejak kecil lagi. Waktu pulang ke KL, dia turut melukis di sebelah aku untuk aku. Aku pun banyak perhatikan cara dia melukis.

Lukisan Mud kebanyakannya berkisar kepada nasihat. Kalau dilihat daripada semua lukisan-lukisannya, dia banyak melukis untuk pengajaran kepada sesiapa yang melihatnya. Sememangnya Mud sebab Mud ni pandai agama.

Namun begitu, sebab utama yang membuatkan orang tak lepas pandang lukisan dia ni adalah kecomelan lukisan dia. Antara banyak-banyak rakan yang pandai melukis, dia seoranglah kawan aku yang pandai melukis watak comel. Bukan sahaja comel, malah lukisannya ringkas dan mudah dihadam minda.

Bukan sahaja lukisan, namun dia juga seorang yang kreatif dalam mencipta tulisan dan juga membuat karya seni lain. Contoh yang terbaru dia kasi aku satu cara untuk buat kad yang comel. Di matrik, dia pernah terlibat dalam membuat poster dan juga kad jemputan. Sehingga kini, dia masih menolong orang lain dalam mencipta design baju dan banner.

Antara kejayaan dia adalah karya dia pernah tersiar dalam Gempak 2 kali, ruangan OK ke KO. Malah dia turut menghantar karyanya kepada suratkhabar The Star dan tersiar. Dia juga pernah menjadi pekerja terbaik semasa bekerja di sebuah restoran segera (aku lupa McDonald atau AnW). Aku tahu ada lagi kejayaan dia yang aku tak tahu sebab dia ni pendiam, jadi dia tak suka riak, hehehe.

Apapun, aku dah minta dia tolong lukiskan satu kartun untuk aku. Terima kasih Mud. Semoga persahabatan kita berkekalan......



p/s: aku masih teringat aku dah jatuh cinta kat karya dia masa dia buat satu poster bola jaring. Bukan sahaja ringkas namun kecomelan perempuan yang memakai tudung tanpa menampakkan aurat tu cukup memikat hati aku.

Tuesday, December 2, 2008

0 Comments: