Indah Pemandangan Langkawi Seribu Cerita Tersembunyi


Bismillah.......

Huhuhu, baru-baru ni, aku berkesempatan ikut kakak-kakak aku ke salah satu tempat pelancongan di Malaysia. Pulau Langkawi namanya. Rasanya kami sekeluarga dah lama tak keluar bersama, sebab tu kakak kedua aku ajak pergi ke sana. Apapun, aku turut rasa dia nak kami adik-beradik menjadi lebih rapat lagi terutamanya dengan abang ipar baru aku.

Dengan bajet yang sederhana, kami pun pergilah ke sana dengan menaiki kereta ayah aku. Ayah dengan mak aku tak ikut. Malas katanya, nak berehat.

Aku rasa kasihan pada abang ipar aku sebab dalam percutian ni dia je yang bawa kereta. Dari Kuala Lumpur ke Kuala Perlis, di Langkawi, dan dari Kuala Perlis ke Kuala Lumpur. Mesti penat sehhh, kakak-kakak aku lak malas nak pandu......

Hilanglah seratus ringgit lebih dalam perjalanan ke sana, daripada duit minyak dan duit bayar tol, hinggalah kepada duit bayar feri (bayar feri yang mahal tu).

Sesampainya kami di sana, di Jeti, aku terasa nostalgik. Teringat pada arwah atuk dan opah yang pernah membawa kami adik-beradik ke sana suatu masa dulu, kalau aku tak silap aku masih tadika ketika tu. Emosional aku kejap.

Kami berada di sana hanyalah tiga hari dua malam. Tapi banyak jugalah tempat kami pergi. Tapi kebanyakannya, tempat membeli barangan (faham-fahamlah, perempuannn........). Lebih-lebih pula kat kedai coklat. Keluarga aku ni memang gila coklat, murah pula tu.

Pemandangan Langkawi ni, subhanallah, cantik betul, terutamanya waktu aku lihat dari atas gunung selepas naik kereta kabel. Sejuk wooo. Adik aku yang gayat memang kelakar waktu tu.

Apapun, aku masih terasa Langkawi masih lagi best. Pemandangan masih cantik ditambah pula dengan banyak lagi tempat menarik (waktu aku pergi dulu, masih sedikit tempat menarik yang ada). Dan aku rasa benda yang paling menarik di Langkawi ni adalah sejarah dan mitos setiap tempat tu, Mahsuri, Telaga Tujuh, Beras Terbakar dan lain-lain lagi.

Banyak juga tempat lain yang aku baru tau cerita sejarah dan mitosnya, macam Beras Terbakar dan Padang Matsirat atau Padang Mat Sirat. Rupanya dulu diorang pernah berperang dengan Siam, dan demi mengelakkan Siam tawan beras yang merupakan sumber makanan utama masa tu, diorang kumpul di suatu padang dan bakar.

Begitu juga dengan Telaga Tujuh. Di Telaga Tujuh, aku seorang je yang jalan naik atas, kakak dan adik aku semuanya give up. Heh, aku memang semangat mengembara, darah muda..... tapi aku tak sangka rupa-rupanya aku baru sampai telaga pertama, ingatkan itu yang telaga tujuhnya. Telaga Tujuh ada tujuh telaga dan semuanya kena berjalan dari bawah bukit, naik bukit ke telaga pertama, kedua, ketiga hinggalah ketujuh. Melalui sembang dengan mak cik di situ, aku dapat tahu yang tlaga ni tempat tujuh orang puteri mandi-manda. Tak tahulah aku ini mitos atau sejarah.

Sebelum ni, di Langkawi, aku cuma tahu sejarah Makam Mahsuri saja, Mahsuri yang di bunuh akibat hukuman fitnah dia melakukan curang kepada suaminya. Darah yang keluar masa hukuman bunuh tu warna putih (aku selalu anggap dia ni leukimia masa aku kecik dulu). Dan sebelum dia meninggal, dia buat sumpah Langkawi akan jadi ‘padang jarak padang tekukur’ selama 7 keturunan.

Telaga Harbour Park yang aku cuma lalu di tepi jalan tu ada banyak kapal mewah. Kapal layar pun ada. Ada satu rumah api putih kat situ. Cantik laut dia. Tapi korang tau tak sini pernah dilanda tsunami masa ari tu. Menurut cerita, banyak kapal musnah. Tapi berita ni tak disebar sangat takut hilang tarikan pelancongan.

Dan yang paling baru aku dengar, melalui sembang kosong dengan pak cik duduk sebelah aku dalam feri adalah Hulu Melaka (di Langkawi, bukan Melaka). Katanya Hulu Melaka ni tempat Hang Tuah belajar silat dan bertapa. Aku terkejut juga, Hang Tuah pernah pergi Langkawi rupanya.

Selain itu, dia turut bercerita mengenai Pantai Pasir Hitam, satu-satunya pantai di Malaysia yang pasirnya hitam. Perkara ini terjadi mungkin disebabkan proses kimia. Air terjun Temurun yang berdekatan dengan laut, lepas mandi air laut yang masin, korang boleh mandi air sungai yang tawar.

Sebenarnya banyak lagi cerita menarik pasal tempat-tempat di Langkawi ni, macam PulauDayang Bunting, Geroda dan Jentayu dan lain-lain lagi, cuma aku je tak sempat nak jelajah dan cari ceritanya. Yalah, masa terhad, budget pun ala kadar. Memang di internet ada ceritanya, tapi tak menariklah setakat baca saja tapi tak merasai tempat tu sendiri. Semangat jelajah!! Kadang-kadang dengar orang tempatan cerita lebih menarik dan banyak info dari internet.

Apapun, aku mengakui, memang menariklah Langkawi ni.

p/s: aku mula bimbang dengan nasib Langkawi. Bila aku tengok betul-betul, aku terasa permandangan cantik ni dah mula dicemari oleh sampah-sarap. Semuanya berpunca dari pengunjung yang suka membuang sampah merata-rata. Korang janganlah buat macam tu.

Saturday, December 13, 2008

2 Comments:

justin said...

hey...tlg check balik
mahsuri xcuranglah kat suami dia
pepandai jer...

DarkArtz said...

hop, sib baik kau nampak kesalahan aku.......
aku lupa letak fitnah........
trimas atas keperihatinan kau.........