Tentu Kamu Dapat Duit Raya kan???

Bismillah..........

Okeh, aku mulakan entri kali ini dengan sedikit petikan khutbah raya pada pagi 1hb Syawal yang aku sempat dengar di masjid. Sekadar petikan untuk direnung. Dan terpulang pada kamu semua untuk setuju atau tidak.

"Barangsiapa yang amalan Ramadhannya lebih baik dari tahun lepas, maka dia telah beroleh kejayaan. Barangsiapa yang amalan Ramadhannya sama seperti tahun lepas, maka dia dalam kerugian. Barangsiapa yang amalan Ramadhannya kurang dari tahun lepas, maka dia berlaku zalim."

Lebih kurang begitulah petikannya. Jadi, aku nak bertanya di sini kepada kamu semua. Kamu berada dalam kumpulan yang mana??? Aku mungkin dalam kumpulan yang……

Minta maaf, sahaja aku taipkan petikan ini untuk kita sama-sama muhasabah akan amalan kita. Apapun, semoga seluruh amalan kita diterima Allah, biar sikit ataupun banyak.

********

Kamu pandai menganyam ketupat tak?? Oh, ketupat ada macam-macam jenis kan. Maksud aku, kamu tahu tak menganyam ketupat yang bentuk empat segi???

Mestilah kamu tahu kan??? Terutamanya cik-cik pembaca perempuan sekalian.

Huhuhu, dulu aku pernah belajar anyam ketupat dari nenek aku. Waktu tu aku tingkatan lima. Pernah juga aku belajar masa kecil dulu, tapi tak dapat-dapat juga menguasai ilmu menganyam ketupat masa tu. Mungkin masa tingkatan lima tu, hati aku terang, itu yang membuatkan aku mudah dapat ilmu anyam ketupat ni.

Dah pandai anyam ketupat masa tu, mulalah aku bertanding dengan kakak-kakak aku, siapa buat ketupat paling laju dan paling banyak. Dan akulah yang paling hebat sekali. Mereka semua kalah teruk sampai menangis-nangis guling-guling. Okeh, aku tipu. Takkanlah aku nak bertanding dengan diorang, kalah teruklah aku kan. Kakak-kakak aku dah berpengalaman dari aku. Mereka dari kecil dah ibarat pelajar phD dalam subjek menganyam ketupat.

Kemudian, tahun depannya aku masuk matrik. Kemudian masuk USM tahun pertama. Tahun kedua. Tahun ketiga. Tiap-tiap kali raya mesti balik lewat. Dah nak raya baru balik. Dah balik, mulalah letih dan tidur sahajalah kerja aku. Akhirnya, 4 tahun dah aku tak anyam ketupat.

Malam Syawal yang pertama (Khamis) mak dengan kakak aku anyam ketupat. Aku pun tengok sahaja dari tepi. Terasa pula nak menyibuk sama menganyam ketupat dengan mereka. Tapi ilmu anyam ketupat aku dah hilang. Aku dah lupa dah cara-cara nak anyam ketupat. Empat tahun tak menganyam ketupat. Maka dengan tak malunya aku minta mak aku ajarkan semula kepada aku.

Mak aku ajar sekali. Yesss, menjadi ketupat aku. Tapi aku rasa pelik sedikit sebab cara mak aku ajar menganyam ni lain sikit dari yang aku belajar dulu. Kemudian aku cuba sendiri. Ehhhh, kenapa tak menjadi??

Aku cuba lagi untuk kali kedua, dan ketiga. Dan juga keempat. Masuk atas, bawah, atas, kemudian bawah, atas, bawah, kemudian…..Pun tak menjadi juga. Aku cuba lagi. Gigih betul aku masa tu. Mak cik aku pun tengok aku dengan pandangan sayu. Nekad aku, kali ni mesti menjadi. Pantang aku dipandang sayu ni.

TAK JADI JUGAAAAAAAA……….

Kakak aku fed-up. Di ajarnya aku anyam ketupat cara dia. Hah, cara dia memang serupa dengan cara aku belajar dulu. Teringat aku balik cara nak anyam ketupat. Akhirnya, berkat usaha kakak aku, aku berjaya menguasai semula ilmu menganyam ketupat. Oh, aku betul-betul terharu. Rasa nak mengalir air mata. Tapi aku tahan.

Sesungguhnya kalau kamu anyam ketupat dan ianya menjadi, mesti kamu rasa puas. Aku pun rasa puas juga. Siap teruja lagi. Aku pandang mak aku. Terniat sesuatu di hati aku. Aku tanya mak aku.

“Mak, boleh tulis nama tak dekat ketupat ni, tanda abang yang buat??”

Kamu tahu mak aku jawab apa??? Dia tak jawab apa-apa. Tapi dia senyum menganjeng. Cessss…….. terus aku matikan niat aku yang nak cari pen marker untuk tulis nama aku kat ketupat tu.

Dan nasib baik juga aku tak ada kamera waktu tu……

******

Sebut mengenai ketupat, aku teringat akan hasil karya aku yang lama dahulu. Banner ucapan Selamat Hari Raya yang aku buat untuk MPD Nurani. Aku guna gambar ketupat. Ingat nak buat entri pasal banner ni tahun lepas, tapi tak jadi.

Dan di sini juga, walaupun dah 3hb Syawal, aku nak ucapkan kepada semua pembaca blog aku yang picisan ini.

SELAMAT MENYAMBUT ‘EIDULFITRI

Semoga kamu semua memaafkan kesalahan dan dosa yang telah aku lakukan sama ada di dalam penulisan blog aku ataupun di luar daripada blog aku. Minta maaf kamu semua atas segala-galanya.

p/s: aku terjumpa link Satria Baju Hitam edisi Melayu. klik sini. Siot betul..... huhuhu.....


Sunday, September 12, 2010

4 Comments:

hanisah said...

aku x reti pn wat ketupat. anyam apetah lg.. T_T
slamat hari raya by the way.. ;)

pooyuh said...

anyam ketupat mulut aku pandaila...wahahahaa....slmt ari raya..maap zahir batin...nak duet rayaa....!!!!!!!

chanz said...

ler..senang je anyam weh...ask google!! haha..selamat hari raya juaa!

DarkArtz said...

nisah, anyam senang je wooooo.......
nak buat tu yang susah.......
kena masuk beras pulut 1/3 la.....
kena rendam dalam santan la......
huhuhu......
try la belajar anyam pasni......
senang je........

pooyuh, ceh, ketupat mulut apa baranggggg.........
takde duit raya le......
aku tak keje lagi......
huhuhu.......
burung puyuh masak rendang adale........
hehehhe.........

chanz, itu teori weiiiii.......
bab praktikal nye amat susah woooooo........
eh, lupa, kau kan dietetik.......
mestilah senang......
hehehhe........