Aku Tak Suka Kelas Perundangan

Bismillah…….

Pesan Lat,

“Kita harus melukis dengan lebih baik dari hari ini dan terus-terusan melukis. Jangan sesekali berhenti.”

Hmmm…….


Potret ini dilukis pada kelas perundangan oleh DSP Mah. Nampak sangat betapa betulnya pesanan Lat. Dah lama aku tak melukis potret. Dan ternyata skil melukis potret aku dah tumpul. Walaupun potret-potret yang aku lukis sebelum ni memang tak serupa yang benar pun. Huhuhu………

Kepada Puan Mah, saya minta maaf. Sejak dari SPM dulu sampai sekarang saya susah nak faham bab perundangan. Dan juga bab politik. Itu yang saya melukis dalam kelas. Sebab nak tahan mengantuk. Huhuhu……. Selamat Hari Raya Puan Mah.

Orang lain dok khusyuk dalam kelas, aku pun khusyuk juga. Khusyuk melukis.

Apa nak jadilah aku ni........



p/s: Sahabat…….. Semoga kau tabah menghadapinya. Kawan-kawan, mari kita hadiahkan AL-FATIHAH kepada ayahnya.....

Thursday, September 23, 2010

Let's Use Our Imagination!!

Bismillah.......

Mari aku buat satu perumpamaan, dan kamu semua cubalah bayangkan dalam minda masing-masing. Lagi bagus kalau kamu mampu buat sound effect dengan mulut. Gunakan imaginasi kamu sepenuhnya.

Bayangkan tau!!!!! Kalau tak bayangkan, nanti tak realistik jadinya. Nak lagi bagus, lakonkan. Minta tolong rakan-rakan atau adik-adik kamu jika perlu.

Baiklah, mari kita berimaginasi…….

********

Satu hari yang tenang, kamu sedang berjalan-jalan. Lalalala….. Berjalan-jalan….. Lalalalala……. Dan jalan lagi. (Nota : Oh, kamu boleh menyanyi dalam hati dengan lagu apa yang kamu nak, ‘Lalalala…..’ itu cuma satu metafora sahaja.) Mood kamu sekarang ni adalah ceria sakan, seolah-olah baru menang hadiah percutian ke Pulau Tioman selama 7 bulan dan semua perbelanjaan pergi balik termasuk duit poket di sana ditanggung sepenuhnya oleh pihak penganjur.

Lalalala….

Berjalan ceria. Hati gembira berbunga-bunga.

Lalalalala……

Tiba-tiba kamu singgah sebentar di kedai buku. Kamu membeli beberapa buah buku…… okeh, abaikan perenggan ni. Tak penting. Sekadar memanjangkan entri blog sahaja.

Tiba-tiba kamu bercadang nak berjalan ikut satu lorong. Kononnya dah lama kamu rasa nak ikut lorong ni. Kata orang lorong ni merupakan jalan pintas untuk kamu tiba ke destinasi. (Nota : Sekarang, destinasi kamu adalah rumah tercinta. Oh, boleh juga bayangkan destinasi yang kamu mahukan, mengikut kehendak hati masing-masing.) Malah, terdapat juga papan tanda yang menjanjikan lorong ini memang satu jalan pintas. Kawan-kawan kamu pun dah memberikan testimoni bahawa lorong ini memang terbaik.

Kamu pun masuk mengikuti lorong tersebut dengan cerianya. Kamu berjalan hingga ke penghujung lorong. Di lorong tersebut, kamu dapat lihat macam-macam benda pelik. Tapi kamu abaikan dan meneruskan perjalanan kamu hingga ke penghujung lorong. (Nota: tolong jangan fikirkan benda-benda pelik tersebut hingga mengganggu imaginasi kamu. Kalau tidak, susah cerita ni nak habis.) Kamu terus berjalan. Dan berjalan. Dan berjalan. Waktu ini, kamu dah mula kurang ceria, sebab kamu seorang sahaja yang berada di lorong tersebut. (Nota, oh, lupa aku nak beritahu, lorong tu kamu boleh bayangkan dengan apa-apa warna atau apa-apa corak di dindingnya. Terpulang kepada kamu)

Tiba-tiba……. (Nota: untuk jadi realistik lagi, sila buat-buat terkejut. Lebih baik kalau ada elemen berdebar-debar)

Kamu berdiri terpaku. Di hadapan kamu, tanpa disangka-sangka, ada sebuah Tembok Besar China yang menghalang perjalanan kamu. Kini perjalanan kamu terganggu. Rupa-rupanya penghujung lorong ini adalah buntu. (Nota: jangan fikirkan kenapa Tembok Besar China ada di situ. Ini akan mengganggu mood kamu untuk berimaginasi.)

Kamu bengang. Hmmmm……. Bahasa lebih elok, kamu kecewa. Penat kamu berjalan di lorong tersebut akhirnya tak ada jalan keluar. Maka kamu pun berniat nak patah balik. Terpaksalah kamu patah balik sebab itu sahaja jalan keluar yang ada.

Tiba-tiba……. (Nota: sekali lagi, untuk jadi realistik lagi, sila buat-buat terkejut. Lebih baik kalau ada elemen berdebar-debar)

Bangunan di tepi kanan dan kiri kamu tiba-tiba runtuh. Kamu berganjak ke belakang sedikit sambil memerhatikan keadaan yang menakjubkan itu. Kelihatan timbunan batu-bata dan pasir-pasir menghalang jalan keluar kamu sekarang. Dan timbunan runtuhan tersebut terlalu tinggi, setinggi mana yang tak mampu kamu panjat. (Nota: lebih elok jika kamu bayangkan yang sekarang ini kamu sedang terduduk sambil mata terbeliak terkejut. Mulut kamu boleh terlopong jika kamu mahu. Tangan kamu memegang pipi tanda terkejut yang amat.)

Kamu pengsan sebentar. (Nota: jangan koma pula. Sebab kamu mungkin akan koma sehari atau seminggu atau sebulan, bergantung kepada imaginasi masing-masing.) Kamu bangun semula selepas beberapa jam melihat sekeliling sambil terkebil-kebil.

Kamu pandang depan, tepi kanan, tepi kiri, dan belakang. Tak ada jalan keluar. Kamu pandang atas, kamu pandang bawah. Tak ada tanda-tanda yang kapal terbang atau kapal selam akan datang selamatkan kamu. Seolah-olah kamu dah terperangkap di situ. Dan tak ada jalan keluar. Dah buntu. Kamu dah buntu.

Kamu dah buntu!!!

Buntu!!!

Buntu!!!!!

Buntuuuuuuuu!!!!!!!!

********

Oh, kalaulah doa aku mustajab, dah lama aku doakan assignment aku siap secara automatik tanpa perlu aku menaipnya. BUNTU DAH AKU. Bahan ada tapi tak faham. Nak buat 20 muka surat, baru 2 muka surat je yang siap.

ARGHHHHHHHH!!!!!!!!

Sekian…

p/s: terima kasih kerana sudi membaca entri kali ini walaupun aku agak mengarut sedikit. Semuanya gara-gara assignment aku. Arghhhhhh……….

Saturday, September 18, 2010

Tentu Kamu Dapat Duit Raya kan???

Bismillah..........

Okeh, aku mulakan entri kali ini dengan sedikit petikan khutbah raya pada pagi 1hb Syawal yang aku sempat dengar di masjid. Sekadar petikan untuk direnung. Dan terpulang pada kamu semua untuk setuju atau tidak.

"Barangsiapa yang amalan Ramadhannya lebih baik dari tahun lepas, maka dia telah beroleh kejayaan. Barangsiapa yang amalan Ramadhannya sama seperti tahun lepas, maka dia dalam kerugian. Barangsiapa yang amalan Ramadhannya kurang dari tahun lepas, maka dia berlaku zalim."

Lebih kurang begitulah petikannya. Jadi, aku nak bertanya di sini kepada kamu semua. Kamu berada dalam kumpulan yang mana??? Aku mungkin dalam kumpulan yang……

Minta maaf, sahaja aku taipkan petikan ini untuk kita sama-sama muhasabah akan amalan kita. Apapun, semoga seluruh amalan kita diterima Allah, biar sikit ataupun banyak.

********

Kamu pandai menganyam ketupat tak?? Oh, ketupat ada macam-macam jenis kan. Maksud aku, kamu tahu tak menganyam ketupat yang bentuk empat segi???

Mestilah kamu tahu kan??? Terutamanya cik-cik pembaca perempuan sekalian.

Huhuhu, dulu aku pernah belajar anyam ketupat dari nenek aku. Waktu tu aku tingkatan lima. Pernah juga aku belajar masa kecil dulu, tapi tak dapat-dapat juga menguasai ilmu menganyam ketupat masa tu. Mungkin masa tingkatan lima tu, hati aku terang, itu yang membuatkan aku mudah dapat ilmu anyam ketupat ni.

Dah pandai anyam ketupat masa tu, mulalah aku bertanding dengan kakak-kakak aku, siapa buat ketupat paling laju dan paling banyak. Dan akulah yang paling hebat sekali. Mereka semua kalah teruk sampai menangis-nangis guling-guling. Okeh, aku tipu. Takkanlah aku nak bertanding dengan diorang, kalah teruklah aku kan. Kakak-kakak aku dah berpengalaman dari aku. Mereka dari kecil dah ibarat pelajar phD dalam subjek menganyam ketupat.

Kemudian, tahun depannya aku masuk matrik. Kemudian masuk USM tahun pertama. Tahun kedua. Tahun ketiga. Tiap-tiap kali raya mesti balik lewat. Dah nak raya baru balik. Dah balik, mulalah letih dan tidur sahajalah kerja aku. Akhirnya, 4 tahun dah aku tak anyam ketupat.

Malam Syawal yang pertama (Khamis) mak dengan kakak aku anyam ketupat. Aku pun tengok sahaja dari tepi. Terasa pula nak menyibuk sama menganyam ketupat dengan mereka. Tapi ilmu anyam ketupat aku dah hilang. Aku dah lupa dah cara-cara nak anyam ketupat. Empat tahun tak menganyam ketupat. Maka dengan tak malunya aku minta mak aku ajarkan semula kepada aku.

Mak aku ajar sekali. Yesss, menjadi ketupat aku. Tapi aku rasa pelik sedikit sebab cara mak aku ajar menganyam ni lain sikit dari yang aku belajar dulu. Kemudian aku cuba sendiri. Ehhhh, kenapa tak menjadi??

Aku cuba lagi untuk kali kedua, dan ketiga. Dan juga keempat. Masuk atas, bawah, atas, kemudian bawah, atas, bawah, kemudian…..Pun tak menjadi juga. Aku cuba lagi. Gigih betul aku masa tu. Mak cik aku pun tengok aku dengan pandangan sayu. Nekad aku, kali ni mesti menjadi. Pantang aku dipandang sayu ni.

TAK JADI JUGAAAAAAAA……….

Kakak aku fed-up. Di ajarnya aku anyam ketupat cara dia. Hah, cara dia memang serupa dengan cara aku belajar dulu. Teringat aku balik cara nak anyam ketupat. Akhirnya, berkat usaha kakak aku, aku berjaya menguasai semula ilmu menganyam ketupat. Oh, aku betul-betul terharu. Rasa nak mengalir air mata. Tapi aku tahan.

Sesungguhnya kalau kamu anyam ketupat dan ianya menjadi, mesti kamu rasa puas. Aku pun rasa puas juga. Siap teruja lagi. Aku pandang mak aku. Terniat sesuatu di hati aku. Aku tanya mak aku.

“Mak, boleh tulis nama tak dekat ketupat ni, tanda abang yang buat??”

Kamu tahu mak aku jawab apa??? Dia tak jawab apa-apa. Tapi dia senyum menganjeng. Cessss…….. terus aku matikan niat aku yang nak cari pen marker untuk tulis nama aku kat ketupat tu.

Dan nasib baik juga aku tak ada kamera waktu tu……

******

Sebut mengenai ketupat, aku teringat akan hasil karya aku yang lama dahulu. Banner ucapan Selamat Hari Raya yang aku buat untuk MPD Nurani. Aku guna gambar ketupat. Ingat nak buat entri pasal banner ni tahun lepas, tapi tak jadi.

Dan di sini juga, walaupun dah 3hb Syawal, aku nak ucapkan kepada semua pembaca blog aku yang picisan ini.

SELAMAT MENYAMBUT ‘EIDULFITRI

Semoga kamu semua memaafkan kesalahan dan dosa yang telah aku lakukan sama ada di dalam penulisan blog aku ataupun di luar daripada blog aku. Minta maaf kamu semua atas segala-galanya.

p/s: aku terjumpa link Satria Baju Hitam edisi Melayu. klik sini. Siot betul..... huhuhu.....


Sunday, September 12, 2010