Angin September Kian Terasa (Perghhhh, tajuk.....)

Bismillah..........

Sekarang dah masuk 1 September. Tiba-tiba aku rasa nak layan lagu ni. Sedap juga lagi ni. Macam boleh layan perasaan sikit. Kamu yang nak dengar bolehlah cari di internet. Lagu Daughtry memang menarik.

DAUGHTRY
September

How the time passed away
All the trouble that we gave
And all those day we spent out by the lake
Has it all gone to waste?
All the promises we made
One by one they vanished just the same

All the things I still remember
Summers never looked the same
Years go by and time just seems to fly
But the memories remain
In the middle of September
We still played out in the rain
Nothing to lose but everything to gain
Reflecting now on how things could've been
It was worth it in the end

Now it all seems so clear
There's nothing left to fear
So we made our way by finding what was real
Now the days are so long
That summer's moving on
Reach for something that's already gone

All the things I still remember
Summers never look the same
Years go by and time just seems to fly
But the memories remain
In the middle of September
We still played out in the rain
Nothing to lose but everything to gain
Reflecting now on how things could've been
It was worth it in the end

Yeah, We knew we had to leave this town
But we never knew when and we never knew how
We would up here the way we are

We knew we had to leave this town
But we never knew when and we never knew how

All the things I still remember
Summers never look the same
Years go by and time just seems to fly
But the memories remain
In the middle of September
We still played out in the rain
Nothing to lose but everything to gain
Reflecting now on how things could've been
It was worth it in the end

Peristiwa pagi semalam masih buat aku tersenyum hingga sekarang. Sampai bila ya senyuman tu boleh aku tahan? Adakah aku akan tersenyum pada masa akan datang seperti sekarang?

Mungkin aku bukanlah yang terbaik, tapi bagi aku, dia lebih baik dari aku.

Tuesday, August 31, 2010

Ungkit Semula Kenangan Lampau.........

Bismillah.........

Aku baring di atas tilam. Memandang siling sambil menyejukkan badan dihembus angin kipas. Mata berkelip-kelip menahan mengantuk. Pandangan aku alihkan pula ke luar tingkap. Kelihatan dahan-dahan pokok bergoyang dipukul angin petang. Perlahan-lahan bergoyang. Ke kiri dan ke kanan. Seolah-olah sedang melambai kepada seseorang.

Teringat aku kepada hari ini. Hari ini, hari Nuzul Quran. Hari turunnya ayat Al-Quran kepada Rasulullah satu ketika dahulu. Hari yang bersejarah yang patut diingati oleh kita semua. Dan…. Aku teringat akan seseorang pada hari ini.

Sambil memerhatikan lambaian dahan-dahan, aku mula mengimbau masa lampau aku dengannya.

*********

Satu ketika dahulu, kami adik-beradik sering menunggu ketibaan hari lahir. Dan apabila hari lahir masing-masing menjelma, dia memberi pilihan. “Nak mainan atau nak kek?” Jawab salah satu dan dia akan memberikannya sebagai hadiah hari lahir. Bila kami dah besar, dia beri duit untuk disimpan di dalam bank. Lebih terjamin masa depan, katanya.

Satu ketika dahulu, dia menyedari yang aku mula suka melukis. Aku kecil lagi pada masa itu. Melukis dalam buku latihan adalah kebiasaan. Dipanggilnya aku dan aku diberinya buku lukisan kecil. “Lukis cantik-cantik. Jangan lukis atas dinding. Melukis pun boleh dapat duit juga.” Itulah pesanan dia. Aku ingat lagi buku lukisan yang dia beri bermuka depan gambar Ninja Turtle.

Satu ketika dahulu, dia pernah memarahi aku kerana tidak membuat keputusan dengan betul. Diajarnya aku supaya berfikir dalam-dalam, supaya berfikir cara matang, supaya berfikir dengan luas. Dan akhirnya jangan bongkak. Bagi aku yang masih kecil, agak sukar aku memahami cara berfikir tersebut. Namun sekarang baru aku mengerti.

Satu ketika dahulu, aku sering menemani dia membeli barang di pasar. Laluan daging kami lalui. Gerai ayam kami lewati. Peniaga ikan kami dekati. Barang-barang kering kami cari. Santan dan kelapa kami beli. Roti canai untuk makanan pagi. Hampir semua peniaga di pasar yang biasa dengannya telah aku kenali. Aku bukan membeli, cuma sekadar menolong dia mengangkat barang yang telah dibeli. Dan upahnya, dia beri duit untuk aku membeli majalah Ujang atau majalah lain.

Satu ketika dahulu, aku sering mengikutinya ke perhimpunan rakan-rakannya. Kadang-kala ada tahlil arwah. Ada ketika ke kenduri. Ada juga ke surau menghadiri jemputan orang. Yang selalu aku ikut adalah ke surau untuk bersolat terawih dan ke rumah kawannya untuk bertakbir raya. Dari situlah aku mula memerhati betapa akrabnya dia dengan rakan-rakan. Walaupun dia yang paling tua, namun usia tak langsung diambil kira.

Satu ketika dahulu, apabila akan menghadapi peperiksaan, aku mesti meminta dia mendoakan kejayaan aku. Dengan itu aku rasa lebih yakin menjawab peperiksaan. Apabila sedikit kejayaan aku kecapi, tak pernah dia perlekehkan. Kami adik-beradik sering dibelanjanya makan, tanda betapa sukanya dia apabila kami berjaya dalam pelajaran. Ilmu itu penting, katanya.

Satu ketika dahulu, dia masuk ke hospital. Dia akan menjalani rawatan. Semuanya seperti biasa, tiada tanda sakit di raut mukanya. Tiada tanda dia akan meninggalkan kami. Tiada apa-apa. Dipesannya kepada aku, “Belajar baik-baik. Subjek lemah, biar diperbaiki, subjek mahir, dipertingkatkan lagi.” Aku tidak syak apa-apa. Namun, itulah pesanan terakhirnya kepadaku.

Dan satu ketika dahulu, dia akhirnya meninggalkan kami. Dia akhirnya pulang ke daerah janji. Ke sisi Ilahi. Semoga pemergiannya dalam bulan Ramadhan diberkati. 17 Ramadhan 1424, tarikh Nuzul Quran dia pergi.

Kini, tiada lagi nasihat daripadanya. Tiada lagi kisah-kisah menariknya. Tiada lagi pelukannya pada hari raya. Tiada lagi bacaan doanya.

Bagi aku, arwah memang istimewa.

**********

Kita masing-masing ada memori yang sedih. Kita masing-masing ada cerita yang perit. Kita masing-masing ada peristiwa yang melankolik. Namun, itu sebenarnya satu anugerah kepada kita, agar kita lebih tabah dalam menjalani masa-masa yang akan datang. Sesungguhnya itu satu ujian yang besar kepada kita. Cuma adakah kita mampu mengatasi ujian tersebut atau tidak??

Kawan-kawan, mari kita meluangkan masa sejenak menghadiahkan arwah dengan bacaan Fatihah. Sebentar sahaja. Niatkan juga kepada kaum kerabat, rakan-rakan atau sahabat handai atau semua umat Islam yang telah meninggal dunia. Semoga roh mereka semua dicucuri rahmat.

AL-FATIHAH.

Friday, August 27, 2010

Bolehlah Tahan......

Bismillah........

Sekarang baru pukul 8.48 pagi. Masih ada 10 jam 24 minit lagi nak tunggu berbuka puasa. Jadi, untuk kita mengisi masa lapang sebelum berbuka ni, bolehlah kamu semua baca entri ringkas aku.

Hari ni pun aku nak buat entri pasal makanan. Tapi tak adalah banyak gambar macam entri minggu lepas tu. Antara tujuan entri ni ditulis pun sebab nak beri entri yang lepas tu anjak ke bawah sedikit. Sebab setiap kali aku buka blog aku, aku pula jadi terliur tengok gambar-gambar makanan tu.

Kelmarin, budak ni mengaku boleh memasak nasi goreng, walaupun aku pada mulanya kurang percaya yang dia boleh memasak. Susah aku nak percaya. Saja aku pandang rendah pada dia. Kikikiki....... Jadi, dia pun tawarkan perkhidmatan memasak nasi goreng demi membuktikan yang dia mampu memasak. Kebetulan Zeila ada nasi putih yang tak habis dimakan. Nasi Zeila yang separuh periuk tak habis aku ambil, beri pada dia untuk dia masak nasi goreng tersebut, tambah pula dengan sedikit nasi Che Jo masak yang masih tak habis, dan beberapa bahan lain.

Okeh, aku dah malas nak tulis panjang-panjang. Inilah gambar nasi goreng tersebut. Saja aku tangkap sebab dah janji nak tulis entri puji nasi goreng dia menjadi. Nasib baik nasi goreng dia menjadi..... Huhuhu........

Tengok, dia siap hias lagi tu dengan timun.......


Komen Che Jo dan Ijon: SEDAP!!!

Komen aku: Bolehlah tahan....... <---- saja tak nak mengaku sedap. Hahahaha......

Maka, lepas ni, sesiapa yang ada nasi putih kosong, bolehlah beri pada dia, sebab dia masih buka perkhidmatan untuk memasak nasi goreng. Oh, sesiapa yang nak buka kedai makanan pun, bolehlah jemput budak ni jadi tukang masak.

Hahahaha, ampun ye Quzie, saja je tulis begini. Nasi goreng kau memang sedap pun. Huhuhu.......



p/s: apa barang buat entri pasal nasi goreng kan??? tapi aku dah janji........ lagipun aku tak ada idea nak tulis apa kan...... tangan gatal nak update....... huhuhu........

Wednesday, August 25, 2010

Kamu Semua Puasa Kan??? Bagus.........

Bismillah........

Alhamdulillah. Kita masih lagi diberi kesempatan untuk menyambut Ramadhan pada tahun ini. Masuk hari ini, rupa-rupanya dah 5 Ramadhan dah, cepat betul masa berlalu, seolah-olah seperti baru semalam sahaja Ramadhan pertama di mana aku tertinggal sahur. Okey, abaikan bab tertinggal sahur.

Aku ingin bertanya kepada kamu semua di sini. Puasakah kamu semua pada hari ini???

Tak puasa???

Terkantoi puasa???

Tak apa, aku percaya kamu semua masih berpuasa lagi sehingga entri ini ditulis. Aku percayakan kamu semua.

Oleh kerana kamu semua berpuasa pada hari ini, aku nak ajak kamu semua cuci mata sikit sementara menunggu azan Maghrib berkumandang. Sila scroll ke bawah.
Ini namanya air suam. Bagus untuk kita amalkan meminum air suam atau air kosong di bulan puasa ini.

Ini namanya samosa. Mak aku suka buat samosa. Sedap wooo samosa yang mak aku buat.

Ini namanya kuih akok. Kuih akok pun sedap juga.

Ini namanya burger......


Ini aiskrim.......

Strawberi.......

Kek....

Gulp......

Urghhhh.....

.......
....
.







Urghhhh, sesungguhnya di bulan puasa ini, memang banyak dugaan. Aku setuju. Huhuhuhu......... Akhir kata dari aku kepada kamu semua.

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN
semoga kita beroleh kemenangan pada Ramadhan kali ini.......






AMARAN:
sesiapa yang baru belajar berpuasa separuh hari, atau dah jenis tak tahan tengok makanan, jangan baca entri aku kali ini. Mungkin aku terlupa nak letak amaran ini pada awal entri, tapi aku tak sengaja. Kikikiki.........

Sunday, August 15, 2010