Eloklah Tu, Kan Saiful???

Bismillah......

Masih teringat lagi dalam minda aku ini. Waktu itu kelas Serology 2 jam. Dr. Paneer rancak menyampaikan pelajaran di hadapan, namun aku di belakang dah macam nak terkulai layu. Aku masih boleh mengawal mengantuk aku lagi waktu tu. Tak sampai hati untuk aku tidur dalam kelas tersebut, sudahlah Phang dah lena di kiri aku. Takkanlah aku nak ikut sama kan??? Okey, aku tahu, aku memang seorang pelajar yang baik. Huhuhu…….

Dan di kala begini, satu sahaja petua yang selalu aku amalkan, dan aku buat pada masa tu. Melukis. Namun, tak ada subjek apa yang boleh dilukis.

Tiba-tiba aku teringat pertandingan logo MPI. Shafiq dan Panjang sama-sama ajak aku masuk, walaupun aku tahu aku semestinya dah kalah kalau lawan dengan diorang. Huhuhu……… jadi, aku pun buatlah beberapa sketch untuk logo MPI. Secara jujur, aku cakap logo MPI yang sekarang dah cukup cantik, malah yang terbaik dari logo sebelum ni. Maka aku tak tahu apa motif mereka untuk membuat logo MPI yang baru.

Minggu Penghayatan Islam.

Maka kalau nak buat logonya, kenalah guna khat. Itulah yang terbaik dalam fikiran aku. Pening juga aku dibuatnya kerana aku bukanlah pakar dalam khat. Nak menyusun huruf mim, fa dan alif dalam bentuk menarik bukannya senang. Akhirnya aku dapat idea. Guna khat kufi murabba. (nota: khat kufi murabba ni susunan huruf dalam bentuk geomentri)

Ini adalah sketch aku yang awal, namun masih tak lengkap sebab ada kekosongan di situ.

Sketch dari segi susunan dulu......

Sketch komposisi khat murabba, kiri guna pen biru, kanan guna pen hitam.......

Seterusnya malam hujung minggu, selepas pulang dari menonton teater ‘Menunggu Kata Dari Tuhan’, yang sememangnya menarik, aku menjemput Saiful dating ke bilikku. Tujuannya, nak main facebook hingga ke pagi. Hahaha. Sambil-sambil tu, aku tunjuk rekaan logo aku pada dia. Saiful yang sememangnya pakar khat memberikan beberapa cadangan kepada aku.

Ini adalah rekaan yang telah diperbaikkan oleh kami berdua. Yang bersegi dan bintang tu idea aku, manakala yang masjid tu idea Saiful. Oh ya, kertas grid tu juga milik Saiful.


Idea aku dan Saiful.......

Alhamdulillah, esoknya aku buat semula rekaan logo aku dalam Photoshop CS3. Dan aku Berjaya menghasilkan 5 design logo dan 3 design wallpaper. Ingin aku hantar logo berbentuk masjid itu dengan menggunakan nama Saiful, tapi dia menolak. Dia kata dia cuma penyumbang idea sahaja. Baik betul Saiful ni, calon menantu yang bagus untuk kamu yang berjantina wanita.

Logo 1.....
Logo 2......
Logo 3........
Logo 4, logo ni Ruzaini komen, katanya macam logo universiti, oh, patutlah aku rasa macam pernah nampak sebelum ni, tak sedar aku.........
Logo 5.......

Wallpaper 1.....

Wallpaper 2.......

Wallpaper 3........

Malam Penutup MPI, 22 Januari 2009. Aku telah memenangi hadiah tempat kedua dalam pertandingan mereka logo. Aku sebenarnya lebih berharap agar menang dalam pertandingan wallpaper, lebih dari pertandingan logo sebenarnya. Namun, itulah rezeki aku.

Alhamdulillah…….

Terima kasih juga aku ucapkan kepada Saiful yang menyumbangkan idea dan pendapat dalam menghasilkan logo khat kufi murabba ini.

Dalam hati, aku terasa, mungkin aku menang sebab Shafiq dan Panjang tak masuk sama. Kalau masuk, mesti aku dah dapat tempat keempat.

p/s: aku terharu bila kawan-kawan komen yang wallpaper aku patut menang (terutamanya yang gambar angkasa tu). Hahaha…….. tapi aku takkan belanja korang KFC.

p/s 2: sejak dari sekolah menengah dulu, aku memang tak hebat langsung dalam 2 perkara, buat catan dan buat logo.........

p/s 3: oleh kerana Projek Pertandingan adalah projek aku dahulu, komen aku pada Projek Pertandingan pada kali ini ialah bagus namun tak sistematik....... beberapa masalah muncul macam syarat tak dinyatakan, dan kurang publisiti........

Sunday, January 24, 2010

5 Comments:

Unknown said...

hebat ko..c0ngratz!

Unknown said...

congrats!!

Din_diet said...

tahniah2! tahun depan leh masuk lagi..

FurBall said...

aku menjemput Saiful dating ke bilikku...ko ajak cosmate aku dating??ish3..bahaya betul..hahaha..gurau2..

wow..aku suka seyh ko nye logo n wallpaper..nasib bek lah ko under aku..boley lah wat wallpaper and banner yg menarik t..ho3

DarkArtz said...

typo daaa.......
sebab guna microsoft word...........