Boikot Mereka yang Membantu Israel....




Bismillah.........

Di saat kita bergembira sewaktu menyambut tahun baru yang lepas, Israel membawakan kesengsaraan kepada rakyat Palestin. Rakyat Palestin menyambut tahun baru dengan air mata, kehilangan orang tersayang, harta benda dan juga dibedil peluru.

Sewaktu aku mendengar ceramah Untukmu Palestin MPI hari itu, aku cukup tak puas hati dengan jawapan 'kita tak boleh buat apa'. Namun itulah hakikatnya, kuasa mereka yang jahanam ni terlalu besar, namun perbuatan mereka sekali lagi membuka mata dunia apabila inilah serangan terburuk kedua selepas 1976. Tapi, jawapan itu menjelaskan kita tak boleh buat apa secara langsung atau terus, tapi kita masih mempunyai sesuatu yang boleh dilakukan untuk menolong saudara seIslam kita di sana.

Jawapan itu disusuli dengan langkah memboikot syarikat yang menyokong Israel, mendoakan kesejahteraan saudara kita, menderma setakat termampu dan menghebahkan kepada keluarga dan rakan-rakan yang lain. Di atas, aku senaraikan semua (tak semua, hampir semua) syarikat yang menyokong Israel.

Kita pula jangan pandang rendah dengan kuasa memboikot ni. Kalau kita boikot betul-betul, kuasa ekonomi syarikat itu akan tumbang. Serius. Dan sebab utama kita perlu memboikot ni adalah kita tak mahu duit yang kita gunakan untuk membeli barangan mereka disumbangkan kepada Israel untuk membunuh rakyat Palestin. Kalau terjadinya begitu, dalam sudut pandangan lain, kita sebenarnya yang membunuh saudara seIslam kita.

Apa kita nak jawab di akhirat esok?

Jarang aku nak menjawab tag orang sebab aku tak suka sangat layan tag, sebab banyak yang mengarut (cth, orang tersayang anda, bantal anda. lagu anda etc.). Tapi kali ini, tag dari Che Joe mengenai boikot, aku jawab juga sebab ada kesedaran dan perjanjian dalam tag ini sebenarnya.



Original messege: Here’s what we should do. it’s simple: list down 5 of the products from the list below that you are boycotting, and then list down 5 of the products that you will try your best to boycott, and finally list another 5 of the products that you find it hard to boycott, and tag 5 others. This tag is to get everyone to read the list below carefully and identify which products affects your life and the lives of the Palestinians most! You can also compare your list with your friends and see: if they can boycott one product that you haven’t been boycotting, why can’t you start to boycott the product too? 

5 products that you are boycotting?
Kalau diikutkan semua senarai produk tersebut, memang semua aku boikot. Cuma tinggal beberapa benda sahaja. Bukan apa, semua barang-barang tu tak berguna pun bagi aku, dan aku tak pernah jumpa barang-barang tu kat Malaysia. (mungkin ada tapi aku je tak nampak, hehehe)

5 products that i'll try my best to boycott?
1. 20 CENTURY FOX - jarang aku tengok wayang dia, aku ambil alternarif lain, doload internet. Jadi, SOKONGLAH CETAK ROMPAK bagi filem ini. hehehe.
2. COCA COLA - aku dah mula boikot menda ni sewaktu sekolah menengah pas ada artikel tulis mengenai imej cermin cocacola.
3. MAGGI - jarang aku beli maggi sekarang sebab harga maggi terlalu mahal sekarang, aku beli mamee je.
4. DANONE - biskut chipmore ni pun mahal, Lepas ni tak nak beli dah.
5. SPRITE & KIT KAT - kenkadang aku layan juga produk ni. 

5 products that are hard to boycott?
1. KFC - ini cukup susah, aku ngan keluarga dan kengkawan cukup suka makan KFC.
2. DISNEY - antara kartun yang aku minat.
3.CARREFOUR - ohh, antara yang tersusah, sebab rumah aku dekat dengan Carrefour, barang dia murah pula tu.
4 CNN - channel yang ayah aku suka tengok
5. KOTEX - jenama yang popular dikalangan perempuan. Ahli keluarga perempuan rumah aku guna produk ni rasanya.


Untuk tag seterusnya, aku tak tahu nak kasi siapa. Sebab aku tahu, orang yang seangkatan dengan aku tak suka main tag. Tapi aku cuma beritahu nama, tak kisah nak jawab atau tak. 
1. HAKIM
2. TENGKU ATHIRAH
3. NADIA

p/s: senarai barangan ni sebenarnya dah lama dah keluar, sejak dari aku matrikulasi dahulu. Pada permulaan semua boikot tapi kemudian jadi senyap. Semua guna balik. Minta kita jangan jadi macam tu lagi.

Friday, January 16, 2009

5 Comments:

Ms. Candy said...

hye...~ 1st time sy mlawat ke blog ni... thanx sbb bgtau ttg kwujudan blog ni... kalau x, x tau pn awk ada blog...=) smua post tu mnarik utk dibaca... teruskan mnulis k...=)

chanz said...

esok lusa aku wat tag tuh...don wori

DarkArtz said...

Anne: sebenarnya x nak kasi tau, yelah kan, apa la sangat blog ni compare dengan blog awak, huhuhu...........

chanz: buat, jangan tak buat, saja aku tag kau sebab aku tau kau mesti berminat dan kau pun dah lama tak posting..........

Ms. Candy said...

ape la ada kat blog sy tu...
kekadang tu mrepek je...
tulis2 untuk isi masa lapang je...
haha...~
ble ada mood n ada pape mnarik yang blaku, br la pos kat blog tu...=)

DarkArtz said...

tulis masa perlu.......
haaa, itulah yang bagus.......
hehehe........