Banner Kejohanan Futsal 16-16

Bismillah.......

Hari ini, 3hb Januari 2009, tarikh berlangsungnya Kejohanan Futsal 16-16 yang dianjurkan sempena Minggu Penghayatan Islam. Ketua projeknya adalah Zunnun dan aku adalah salah seorang AJK di bawahnya.

Sepanjang hari ni aku jaga kaunter urusetia je, catat markah, jawab pertanyaan orang, beri pamplet dan yang utama, jaga sistem PA. Perghhh, memang penat dan rasa sikit bosan (sikit je...) terutamanya waktu dah nak habis kumpulan terakhir. Asyik tanya dalam hati, bilalah nak habis. Kikikiki.........

Apapun, seperti yang aku beritahu dalam post yang lepas, aku lebih kepada AJK grafik Zunnun sebenarnya. Selain dari design borang untuk Zunnun, aku turut buatkan satu design banner untuk projek futsal ni.

Cerita buat banner ni bermula selepas 2 minggu menikmati cuti semester, aku pun duduklah berehat di rumah. Satu malam, tiba-tiba aku dapat mesej dari dia, hendakkan aku design satu banner dan hantar padanya secepat mungkin supaya Exco Publisiti dapat menempahnya.

Memang gila, aku waktu tu dah setkan minda aku nak pergi Langkawi. Nak tak nak, aku buat juga malam tu. Sambil aku mendownload cerita John Doe, sambil itu aku buat design banner. Akhirnya aku berjaga malam siapkan banner tersebut sehinggalah pukul 4 pagi. Mak aku dah bangun dah waktu tu untuk siapkan makanan sahur puasa sunat.

Penat juga aku. Dia hendakkan banner yang hampir serupa dengan borang pernyertaan yang aku buat. Inilah hasilnya. Aku buat guna Adobe Photoshop. Save dalam bentuk jpeg. 



Sebenarnya yang lama aku design banner ni adalah disebabkan susun letak semua benda dalam banner tu, daripada perkataan hinggalah ke ilustrasinya. Banyak kali jugalah aku adjust, nampak tak cantik, tukar lagi, dan tukar lagi. Aku rasa sesiapa yang jadi freelance ni memang betul-betul kena banyak bersabar.

Apapun, bila aku balik ke USM, bila semester baru bermula, tiba-tiba dia kata Exco Publisiti tak jadi buat. Tiada budget aku dengar. Hoh, habis usaha aku tidur lewat.

Namun begitu, awal minggu ni, semasa aku sedang berjalan ke Murni untuk pergi mesyuarat, aku terlihat banner ni. Terkejut juga aku. Bila aku tanya Zunnun, dia kata Exco Publisiti dapat buat satu untuk dia banner cetak. Hahaha....... Mungkin tajaan Khyrar, itu sebab ada logo dia dalam banner ni.

Ni la hasilnya selepas dicetak. Nampak serupa  cuma ada pertambahan sedikit. Ada benda yang lupa aku masukkan dan ada logo penaja.

Banner ni digantung di pagar gelanggang futsal di luar pada mulanya tapi di bawa ke tepi dewan pada hari pertandingan. Mungkin kalau korang bernasib baik, banner ni masih ada lagi di situ.

p/s: Secara jujur, aku pun tak sangka hasil banner cetak ni cantik. Jarang design banner aku dicetak.

Saturday, January 3, 2009

0 Comments: