Sebelum terlena......

Bismillah.......

“Allahuakbarr.........” aku menguap sambil menutup mulut. Hujan pula makin mencurah-curah di luar tingkap. Suhu semakin menurun, maksud aku makin menurun. Mungkin disebabkan aku angin dari kipas yang turut terpasang. Aku rasalah, malam ni suhu bilik aku 27 celcius kot.

Mata aku semakin kuyu, mula berair selepas menguap tadi. Nampak sangat aku dah mengantuk. Kepala aku letakkan pada bantal yang diberi Wan. Tangan aku pula aku capaikan selimut putih di tepi kaki. Selimut putih ni aku gunakan untuk menutup kaki aku yang kian sejuk.

Seperti biasa, aku bacalah doa sebelum tidur dengan dua kalimah syahadah sekali. Lepas tu baru aku cuba melelapkan mata ni. Mata yang semakin kuyu ni.

Nak dijadikan cerita, aku mula berfikir, lebih tepat lagi terfikir. Sejak akhir-akhir ni aku terasa keliru. Keliru dengan sesuatu. Sesuatu yang aku fikir memelikkan. Apa yang memelikkan?

Minda aku mula mengembara dalam diari hidup aku yang tersemat dalam otak aku. Cebisan ingatan mula diungkit-ungkit untuk diingati. Cebisan ingatan yang aku rasa aku akan ingat dalam masa terdekat ni. Mungkin.

Aku di situ, dia di sana. Tiba-tiba sahaja dia menawarkan sesuatu kepadaku. Hah, ini tawaran baik, terutamanya bagi aku. Tapi aku mula terfikir, ini tawaran ataupun permainan? Bukan permainan catur, cuma permainan psikologi yang dah lama disimpan. Disimpan oleh dia, malah aku pun turut terfikir suatu ketika dulu.

Dia bertanya lagi. Aku diam berfikir. Nak terima, atau nak tolak? Nak terima, atau nak tolak? Nak terima, atau nak tolak? Oh, aku dah mula berperang dalam hati. Kesan psikologi pertama dari tawaran dia.

Aku diam seribu bahasa walaupun aku hanya tahu beberapa bahasa sahaja. Minda terus berfikir apa niatnya yang sebenar. Dia memang berani bertanyakan soalan tersebut pada aku. Betul-betul berani. Sama ada dia memang ikhlas atau aku yang terlebih fikir? Kalaulah aku mahir dalam psikologi manusia.

Kalau niat baik, tak salah untuk aku dan dia. Cuma aku rasa takut, sebab aku macam tak percaya. Tambah lagi kenangan yang terpahat dahulu mula berbunyi sekarang. Makin berbunyi makin aku nak terima. Tapi kesudahan itu yang aku bimbang. Cukup bimbang.

Aku fikir habis. Cuma aku takut malu saja nanti kalau dinampak orang. Aku pun jawab.........

GELAP.

Aku tertidur. Terus melupakan memori tersebut. Mungkin muncul didalam mimpi, mungkin terus ditelan tidur yang hanya beberapa jam ini.........

Wednesday, December 24, 2008

0 Comments: