Liga Futsal 16-16 MPI

Bismillah.......

Nampaknya MPI dah beberapa hari berjalan. Dan kalau aku tak silap, esok dan Sabtu akan diadakan Liga Futsal 16-16 di bawah pengetuaan Zunnun.

Aku masih teringat lagi sebelum peperiksaan semester 1 bermula, aku pergi ke bilik Che untuk melawat Che. Kebetulan Zunnun ada sekali di situ (dia satu bilik dengan Che), terus dia suruh aku jadi AJK di bawah dia untuk design borang dan banner. Dengan kata lain, dia nak aku jadi AJK grafik untuk projek dia.

Aku nak menolak masa tu sebab aku dah ada projek MPI lain tapi dia kata aku tolong design je, jadi aku pun tolonglah dia. Kawan punya pasal kan....... Lagi pun aku ni seorang yang susah nak menolak permintaan orang. Jadi, borang untuk futsal aku cuba buatkan untuk dia sebelum semester 1 tamat.

Dia berikan aku apa syarat-syarat pertandingan dan aku designkan satu borang untuk dia berdasarkan borang contoh yang dia beri. Walaupun borang yang dia beri tu cumalah fotostat, tapi aku dah nampak gambaran borang yang dia nak. Dua borang dia beri, satu poster depan dan belakang, satu lagi muka hadapan sahaja.

Aku akui, nak buat borang ni susah sikit. Mula-mula aku kena tau posisi semua bahagian dulu. Mula-mula aku nak buat borang lain sikit, aku nak buat secara menegak, tapi memandangkan terma dan syarat banyak, aku takut tak dapat buat jadual nama. Jadi aku pilih untuk buat borang melintang.

Kemudian kena cari gambar futsal, bab ni yang susah sikit sebab futsal MPI tak sama dengan futsal lain, main kena pakai seluar yang menutup aurat. Lama juga aku cari gambar yang sesuai. Akhirnya aku jumpa gambar dua orang pemain yang kiranya tutup jugalah aurat lutut tu. Cuma yang seorang tu........

Bahagian edit gambar, buat muka taip yang sesuai, masih senang lagi bagi aku. Semua ni aku buat guna Photoshop. Aku tak masukkan terma dan syarat lagi masa ni sebab aku takut terma dan syarat akan berubah, dan Zunnun tak tahu guna Photoshop. Jadi aku save dalam bentuk jpeg dan masukkan dalam Microsoft Publisher. Inilah bentuk jpeg yang aku save.




Perkara yang susah seterusnya adalah nak masukkan jadual nama pemain dan syarat-syarat. Entah berapa lama aku adjust aku pun tak tau. Pelbagai tulisan aku cuba, dengan saiz-saiz tertentu. Akhirnya siap setelah aku pilih muka taip Arial (biasa digunakan, mulanya aku nak guna Times New Roman) dengan saiz 8. Barulah muat sikit walaupun nampak padat sedikit.

Yang di bawah ni adalah borang yang dah siap 100%. Aku save dalam Microsoft Publisher.




Zunnun check balik dan edit mana yang perlu dalam tema dan syarat. Borang ni siap sepenuhnya waktu cuti sebelum mula semester 2. Ada sedikit perubahan semasa cuti seperti wang hadiah dan beberapa syarat lain.

Tapi, bagi aku, inilah percubaan pertama aku buat borang pertandingan. Puas hati juga aku, walaupun aku tau design aku ni tak seberapa pun.

Wednesday, December 31, 2008

0 Comments: