Kenangan Lukisan Lama....

Bismillah........

Aku dah tepu!!!

Pergh, banyak betul ilmu yang dah aku masukkan untuk malam ni. Memang boleh kalau nak masuk lagi, tapi aku rasa ada baiknya aku rehatkan dahulu kepala aku ni. Jadi, aku pun buka beberapa laman web yang selalu aku lawati, namun begitu masih tiada apa yang menarik. Semua seperti biasa, tiada perubahan.

Jadi aku pun cuba melihat beberapa laman web lain yang ada di dalam senarai bookmark Mozilla. Huh, aku terlihat laman web Photobucket. Lama dah aku tak masuk, tapi kalau masuk pun, apa yang ada?

Tapi aku masuk juga. Banyak koleksi gambar yang aku simpan di situ. Antaranya adalah hasil lukisan aku masa aku muda-muda dulu (jangan salah faham, sekarang pun aku tak tua mana lagi).

Aku lihat balik setiap hasil kerja aku. Setiap satu ada memorinya. Setiap satu ada sejarahnya. Setiap satu ada tujuannya. Namun begitu, aku sememangnya tak menolak pendapat yang aku pada masa dahulu lebih gile dalam melukis berbanding dengan sekarang. Mungkin sekarang kemahiran melukis aku dah tumpul. Makin jarang aku melukis sekarang.

Berikut adalah beberapa artwork aku, yang dah lama aku hasilkan.



Lukisan bunga mawar ini aku hasilkan masa aku bercuti sem 1 matrik, kalau aku tak silap. Lukisan ni aku buat khas untuk adik angkat aku masa tu, pun kalau aku tak silap. Sebab aku dah lupa sebenarnya. Tapi aku pasti aku buat untuk dia sebagai hadiah harijadi, dalam bentuk softcopy di Friendster. Lukisan asal yang hardcopy, aku dah lupa simpan di mana.








Yang ini pula lukisan yang aku ciplak, atau dengan bahasa lebih baiknya, yang aku lukis semula dari kartun kartunis terkenal, Nik Ahmad Wafdi. Watak ni pun memang tak asing lagi di kalangan pembaca majalah Ujang, iaitu Tandoori Payat. Aku hasilkan lukisan ni waktu aku tingkatan 4 atau tingkatan 5, aku tak pasti. Yang pasti, aku poskan lukisan ni kepada satu forum di internet, dapat response yang baik. Hehehe.
Bahagian stroke jalur tu aku cuba buat berdasarkan karya Aie, dan juga karya cikgu seni aku kat sekolah dulu. Tapi aku rasa tak berapa menjadi sebab aku tak tambahkan ton. Nampak biasa sikit. Lagi satu lukisan ni kekurangan latar belakang.






Haaa, ini adalah salah satu lukisan kegemaran aku. Lukisan watak Kakashi yang sedang menggunakan Sharingan. Aku hasilkan lukisan ni sewaktu aku tingkatan 5, dan aku poskan lukisan ni kepada GempakStarz. Sampai sekarang aku tak tahu lukisan ni tersiar atau tak sebab lepas aku hantar ke GempakStarz, aku dah tak beli dah majalah tersebut disebabkan karya Aie dah tamat.


Hehehe, bila aku lihat semula lukisan-lukisan lama ni, memang buat aku terkenang masa lepas. Banyak juga yang aku perlu baiki untuk hasilkan lukisan yang bermutu. Tapi sekarang aku dah kekurangan masa untuk melukis. Melukis pun sekadar untuk projek tertentu sahaja.

Kalau dahulu, aku memang gila melukis, sebab aku ada kawan baik di sekolah yang pandai melukis. Bila aku lukis cantik je, dia buat lukisan lagi cantik. Jadi aku buat lukisan lagi cantik, dia bantai buat lukisan baru lagi cantik. Hahaha, mungkin ini satu persaingan sihat.

Tapi itu cerita lama, sekarang dia dah bertambah hebat sebab dia sekarang berada di UiTM dalam bidang seni halus. Memang aku akui, antara aku dengan dia sekarang, aku dah kalah teruk dah kalau lukisan kami dibandingkan.

Dan aku terfikir, di masa hadapan, adakah aku akan terus melukis dan berkarya lagi???

Sunday, November 9, 2008

2 Comments:

alhafizol ismail said...

diz is da best post from ya!!!!
congrate...keep it up!!!
seme cntik lukisan ko....

DarkArtz said...

ceh, kau ni, kalau bab memuji no 1..........
takde, takde, aku xde duit nak belanja kau makan........