Cuci....


Bismillah........

Huh, semalam aku buka balik laptop aku. Untuk melayan rasa boring, aku buka cerita Melayu kita yang dah lama aku nak tengok tapi tak kesempatan sebelum ni.

Cerita yang aku maksudkan adalah cerita Cuci, arahan Hans Isaac kalau aku tak silap. Apapun, cerita ni memang menarik minat aku kerana gabungan pelakon Afdlin dengan Awie yang memang sinonim dengan cerita lawak bersama-sama Hans dan AC. Tapi, aku paling suka Afdlin, dari dulu lagi aku minat lawak selamba dia.

Apa pun, selepas tonton cerita ni, aku teringat aku pernah membuat karikatur Afdlin berdasarkan cerita Cuci ni berdasarkan iklan di suratkhabar sewaktu cerita ni tengah hangat di pawagam dahulu. Masa cuti semester kalau aku tak silap.

Aku guna pensel mekanikal untuk wat karikatur ni, dan aku tak puas hati bahagian tangan kiri dia yang memegang wiper. Kelihatan aku tersilap lukis ibu jarinya. Tapi, macam biasa, aku malas nak betulkan sebab time tu nak balik USMKK dah. Jadi aku buatlah seringkas yang boleh.....

p/s: terima kasih kat Hakim kerana memberi cerita ni pada aku, kalau tak, tak tahulah mana aku nak cari cerita ni.........

Wednesday, November 26, 2008

Bayangkan Rasulullah di Hadapan Kita.......

Bismillah........

Kali ini, aku cuma nak berkongsi satu karya seorang sahabat, yang dah aku anggap seperti abang aku sendiri. Aku tak pasti sama ada ini karya dia atau karya orang, apa yang aku tahu, aku ambil daripada blognya dan aku anggap ini karya dia.

Bila aku baca karya dia, aku terasa sayu, betul-betul sayu. Walaupun Rasulullah dah lama wafat, dan tak mungkin kembali ke dunia sekarang lagi, namun, karya dia ni dah cukup untuk buat aku terfikir, betapa teruknya kita sekarang.

Mungkin ini boleh dijadikan sebagai satu muhasabah diri kepada diri kita, terutamanya diri aku sendiri. Sebagai seorang manusia, kita patut berfikir dan merenung serta mengambil pengajaran dari sesuatu.
Mari kita baca.......

Oh ya, demi mengelakkan dikatakan plagiarism, aku beritahu dahulu bahawa aku dah pun edit versi asal dengan memisahkan karya ini kepada beberapa perenggan, kerana karya asal cuma satu perenggan tanpa pemisahan. Dan aku juga telah menjarakkan mana-mana perkataan yang perlu dijarakkan, mungkin penulis tersilap sedikit. Namun, perkataan tidak aku ubah untuk memelihara keaslian hasil penulis tersebut. Dan aku juga nyatakan di sini sekali lagi, ini bukan karya aku, aku cuma ingin berkongsi sahaja.


Bayangkan apabila Rasulullah dengan seizin Allah tiba-tiba muncul mengetuk pintu rumah kita. Beliau datang dengan tersenyum dan muka bersih di muka pintu rumah kita,

Apa yang akan kita lakukan?

Mestinya kita akan sangat berbahagia, memeluk beliau erat-erat dan lantas mempersilakan beliau masuk ke ruang tamu kita. Kemudian kita tentunya akan meminta dengan sangat agar Rasulullah sudi menginap beberapa hari di rumah kita.
Beliau tentu tersenyum……..

Tapi barangkali kita meminta pula Rasulullah menunggu sebentar di depan pintu karena kita teringat Video CD rated R18+ yang ada di ruang tengah dan kita tergesa-gesa memindahkan dahulu video tersebut ke dalam.
Beliau tentu tetap tersenyum……..

Atau barangkali kita teringat akan lukisan wanita setengah telanjang yang kita tampal di ruang tamu kita, sehingga kita terpaksa juga memindahkannya ke belakang secara tergesa-gesa. Barangkali kita akan memindahkan lafaz Allah dan Muhammad yang ada di ruang samping dan kita meletakkannya di ruang tamu.Beliau tentu tersenyum…….

Bagaimana bila kemudian Rasulullah bersedia menginap di rumah kita? Barangkali kita teringat bahawa kita lebih hafal lagu-lagu barat daripada menghafal Shalawat kepada Rasulullah SAW. Barangkali kita menjadi malu bahwa kita tidak mengetahui sedikitpun sejarah Rasulullah SAW karena kita lupa dan lalai mempelajarinya.
Beliau tentu tersenyum……..

Barangkali kita menjadi malu bahwa kita tidak mengetahui satupun nama keluarga Rasulullah dan sahabatnya tetapi hafal di dalam kepala mengenai artis-artis dalam dan luar negara. Barangkali kita terpaksa harus menyulap satu kamar mandi menjadi ruang shalat. Atau barangkali kita teringat bahawa perempuan di rumah kita tidak memiliki koleksi pakaian yang sesuai untuk berhadapan kepada Rasulullah.
Beliau tentu tersenyum……..

Belum lagi koleksi buku-buku kita. Belum lagi koleksi kaset kita. Belum lagi koleksi karaoke kita. Kemana kita harus menyingkirkan semua koleksi tersebut demi menghormati junjungan kita?Barangkali kita menjadi malu diketahui junjungan kita bahwa kita tidak pernah ke masjid meskipun azan berbunyi.
Beliau tentu tersenyum……..

Barangkali kita menjadi malu karena pada saat Maghrib keluarga kita sibuk di depan TV. Barangkali kita menjadi malu karena kita menghabiskan hampir seluruh waktu kita untuk mencari kesenangan duniawi. Barangkali kita menjadi malu karena keluarga kita tidak pernah menjalankan solat sunat. Barangkali kita menjadi malu karena keluarga kita sangat jarang membaca Al-Qur’an. Barangkali kita menjadi malu bahawa kita tidak mengenal tetangga-tetangga kita.
Beliau tentu tersenyum…….

Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah menanyakan kepada kita siapa nama tukang sampah yang setiap hari lalu di depan rumah kita. Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah bertanya tentang nama dan alamat tukang penjaga masjid di kampung kita.
Betapa senyum beliau masih ada di situ……..

Bayangkan apabila Rasulullah tiba-tiba muncul di depan rumah kita. Apa yang akan kita lakukan? Masihkah kita memeluk junjungan kita dan mempersilahkan beliau masuk dan menginap di rumah kita? Ataukah akhirnya dengan berat hati, kita akan menolak beliau berkunjung ke rumah karena hal itu akan sangat membuat kita malu.

Maafkan kami ya Rasulullah………

Masihkah beliau tersenyum? Senyum pilu, senyum sedih dan senyum getir……..
Oh betapa memalukannya kehidupan kita saat ini di mata Rasulullah……..

Percaya atau tak, perenggan terakhir ni cukup menapakkan sayu dalam hati aku. Aku tak tau kenapa, cuma apa yang aku tahu, aku perlukan perubahan.........

p/s: di kesempatan ini, aku nak mengajak korang dan diri aku sendiri supaya banyakkan berselawat ke atas baginda, agar kita tak digelar umat yang lupa rasulnya.

Tuesday, November 18, 2008

Tulisan Aku, Kontroversi Ke???

Bismillah...

Susah aku nak ceritakan topik ini. Cukup susah. Bukan apa, tulisan aku sendiri rasanya sudah banyak kali dikritik, dikomen dan ada juga yang memuji. Memang kalau nak dikata, aku rasa tulisan aku ni kontroversi. Kalau ada sahaja lecturer yang bercakap fasal tulisan, tiada mata yang tidak akan melihat aku atau memang aku tak terlepas sebagai salah satu contoh. Hahaha.....

Sejarah mengenai tulisan aku, sejak dahulu lagi, semasa tadika dan di sekolah rendah, aku cuma gunakan pensel untuk menulis. Waktu tu mana kita guna pen lagi kan? Tapi aku dengar sekarang ada yang dah pakai pen atau pun yang lebih canggih lagi dah guna komputer je untuk menulis.

Waktu aku guna pensel, aku sememangnya menulis dengan laju. Sampai boleh bertanding dengan kawan-kawan lain lagi siapa yang habis menulis dahulu. Namun, kalau dilihat tulisan aku yang dahulu, memang buruk pun (biasalah kan, tulisan kanak-kanak), tapi tulisan aku dulu besar juga. Masa itu, tiada orang pun komen tulisan aku, yalah, aku pun dalam proses belajar.

Tulisan aku mula berubah apabila aku masuk ke sekolah menengah. Semua cikgu menggalakkan kami menggunakan pen. Maka aku terpaksa menulis perlahan demi mengelakkan kesilapan, sebenarnya aku rasa tak cantik kalau potong atau liquid. Nanti nampak lain.

Impak besar tulisan aku bermula apabila aku lihat tulisan kawan aku. Waktu itu dalam proses membuat projek sejarah tingkatan satu, Sejarah Keluarga Saya. Aku lihat tulisannya kecil dan setiap huruf ‘g’, ‘j’ dan ‘y’, akan dipanjangkan ekornya. Cantik dan berseni tulisan dia.

Bila dah rasa cantik, aku pun tirulah tulisan dia, tapi aku buat pengubahsuaian, aku bukan setakat panjangkan huruf ‘g’ dan ‘y’, malah aku panjangkan ekor huruf ‘h’, dan ‘r’. Dan aku mula selaraskan tulisan aku agar nampak seragam sikit.

Tambahan lagi, waktu tu, aku menggunakan pen dakwat basah Pilot, maka aku pun condongkan pen aku serendah yang boleh hingga dakwat yang keluar adalah sedikit. Ini untuk mengelakkan dakwat cepat habis dan mengelakkan beli pen baru.

Selepas itu, aku pun dah terbiasa menulis sebegitu. Banyak juga komen orang selepas itu.

“Cantik tulisan awak....” Puan Tan, guru sejarah.

“Happada, tulisan berekor....” seorang kawan baik.

“Apsal tulisan kau halus ni?” seorang kawan baik juga.

“Haiya, saya ingat ini kertas fotostat, betul ke you tulis ni?” pekerja Mindbookland, kedai buku.

Hehehe, banyak betul kenangan mengenai tulisan aku. Bila tingkatan lima dan matrik, aku mula pendekkan ekor tulisan aku kerana ditegur oleh beberapa orang guru. Selain itu, aku buat kaki untuk huruf ‘t’ agar tak nampak macam lambang salib. (aku cukup serius dalam hal ini, jadi aku minta korang pun betulkan huruf ‘t’ korang)


Bila di matrik, aku dah mula bersosial sedikit dengan banyak jenis orang. Lagi banyak yang memberikan komen mengenai tulisan aku. Lebih-lebih lagi aku menulis nota diatas kertas A4 yang dilipat dua, kemudian aku tulis dua baris dalam satu ruang garis yang disediakan.


“Tulisan hang kecik, kena guna kanta, hang tau tak...” Faisal, TB 16.

“Ish, tulisan orang seni....” Syed, TB13.

“Tulisan kau unik sebab ini first time aku tengok orang tulis condong kurang 15 darjah....”

“Tulisan kau buruk. Pinjam nota leh?” Sudin, TB13.

“Susah nak baca tulisan kamu ni....” Seorang guru KMPk.

Dan bila tiba di USM, aku masih mengekalkan tulisan aku ini. Namun, aku dah sedaya upaya membesarkan tulisan aku sekarang kerana beberapa lecturer dah mula menegur aku.
“Try to write bigger....” lecturer anatomy, Dr. Nasir, semasa aku jawab peperiksaan anatomi.

“Kau lain, kau nyer tulisan kecil dan kurus...” seorang rakan.

“Mak aiiii, tulisan apa ni??” pun seorang rakan.

“Diorang cakap tulisan kau cam tulisan komputer...” Saiful Adli.

“Tulisan siapa tah yang macam lempeng je...” lecturer Mikrobiologi, Dr. Nik Norliza, sebelum masuk OSPE. Aku pun tuduh Lukman, hahaha.

Hahaha, pengalaman baru yang paling best, waktu jawab peperiksaan mikrobiologi. Dr. Nik yang meronda meja mesti berhenti di tepi meja aku dan suruh aku tulis besar-besar.


“Tulisan awak ni kecik sangat. Buat saya mengantuk nak baca....”

“Sedih saya tengok tulisan awak ni....”

Haha, minta maaf Dr. Nik. Saya dah try maksimum dah ni.

Untuk masa yang akan datang, aku pun tak pasti sama ada tulisan aku akan berevolusi atau tidak. Mungkin akan besar atau mungkin lebih kecil lagi. Tapi sekarang aku tengah mencuba tulisan lain, tulisan budak biomed seorang tu, yang bagi aku cukup berseni dan cantik.

Selain itu, aku ada juga beberapa tulisan lain, tulisan rumi guna pen khat, tulisan blues, tulisan doktor dan beberapa tulisan lain. Tapi semuanya tak seberapa dan aku guna untuk tujuan tertentu sahaja.

Dari tulisan kita dapat menganalisa personaliti seseorang. Itulah kata-kata Miss Geshina. Aku setuju cuma aku ragu-ragu sekiranya ada orang yang mahir memanipulasikan tulisan.

p/s: biar bagaimanapun bentuk atau rupa tulisan korang (terutamanya aku) pastikan mesej dapat disampaikan dengan jelas dan orang faham biarpun dikutuk-kutuk (tulisan aku).

Saturday, November 15, 2008

Pengubahsuaian Gambar Lama....

Bismillah.....

Esok ada peperiksaan etnik. Namun, selepas beberapa jam aku baca nota etnik Rashid, aku dah mula malas nak baca lagi. Naik tepu pun ada juga. Mungkin ini kesan daripada stress peperiksaan lain sebelum ni. Aku pun tak pasti.

Dalam masa aku rehat, internet masih perlahan dan aku tak boleh nak akses internet dengan baik. Jadi aku dengarlah mp3 yang Ikram beri mengenai forum Ustaz Hasrizal (SaifulIslam) semalam di balai raya. Aku memang nak pergi tapi apakan daya, tak reti bawa kereta. Nak tumpang tak tahu siapa yang pergi.

Sambil dengar, aku buka Adobe Photoshop CS2 aku yang lama ni. Bosan-bosan tu, aku pun bukalah gambar lama forensik. Gambar yang ditangkap dari kamera selepas peperiksaan dahulu. Aku lupa peperiksaan apa.

Tiba-tiba aku dapat idea. Aku pun ubahlah beberapa ciri pada gambar tu dan akhirnya jadi dua warna sahaja. Kelabu dan putih. Aku rasa smart juga pengubahsuaian kali ini.

Cuma yang aku rasa tak berapa smart adalah bahagian perkataan. Aku tak cukup adjust habis sebab pengubahsuaian dimensi perkataan ni terlalu terhad untuk CS2. Atau aku yang tak cukup ilmu lagi. Hehehe.........

Thursday, November 13, 2008

Kenangan Lukisan Lama....

Bismillah........

Aku dah tepu!!!

Pergh, banyak betul ilmu yang dah aku masukkan untuk malam ni. Memang boleh kalau nak masuk lagi, tapi aku rasa ada baiknya aku rehatkan dahulu kepala aku ni. Jadi, aku pun buka beberapa laman web yang selalu aku lawati, namun begitu masih tiada apa yang menarik. Semua seperti biasa, tiada perubahan.

Jadi aku pun cuba melihat beberapa laman web lain yang ada di dalam senarai bookmark Mozilla. Huh, aku terlihat laman web Photobucket. Lama dah aku tak masuk, tapi kalau masuk pun, apa yang ada?

Tapi aku masuk juga. Banyak koleksi gambar yang aku simpan di situ. Antaranya adalah hasil lukisan aku masa aku muda-muda dulu (jangan salah faham, sekarang pun aku tak tua mana lagi).

Aku lihat balik setiap hasil kerja aku. Setiap satu ada memorinya. Setiap satu ada sejarahnya. Setiap satu ada tujuannya. Namun begitu, aku sememangnya tak menolak pendapat yang aku pada masa dahulu lebih gile dalam melukis berbanding dengan sekarang. Mungkin sekarang kemahiran melukis aku dah tumpul. Makin jarang aku melukis sekarang.

Berikut adalah beberapa artwork aku, yang dah lama aku hasilkan.



Lukisan bunga mawar ini aku hasilkan masa aku bercuti sem 1 matrik, kalau aku tak silap. Lukisan ni aku buat khas untuk adik angkat aku masa tu, pun kalau aku tak silap. Sebab aku dah lupa sebenarnya. Tapi aku pasti aku buat untuk dia sebagai hadiah harijadi, dalam bentuk softcopy di Friendster. Lukisan asal yang hardcopy, aku dah lupa simpan di mana.








Yang ini pula lukisan yang aku ciplak, atau dengan bahasa lebih baiknya, yang aku lukis semula dari kartun kartunis terkenal, Nik Ahmad Wafdi. Watak ni pun memang tak asing lagi di kalangan pembaca majalah Ujang, iaitu Tandoori Payat. Aku hasilkan lukisan ni waktu aku tingkatan 4 atau tingkatan 5, aku tak pasti. Yang pasti, aku poskan lukisan ni kepada satu forum di internet, dapat response yang baik. Hehehe.
Bahagian stroke jalur tu aku cuba buat berdasarkan karya Aie, dan juga karya cikgu seni aku kat sekolah dulu. Tapi aku rasa tak berapa menjadi sebab aku tak tambahkan ton. Nampak biasa sikit. Lagi satu lukisan ni kekurangan latar belakang.






Haaa, ini adalah salah satu lukisan kegemaran aku. Lukisan watak Kakashi yang sedang menggunakan Sharingan. Aku hasilkan lukisan ni sewaktu aku tingkatan 5, dan aku poskan lukisan ni kepada GempakStarz. Sampai sekarang aku tak tahu lukisan ni tersiar atau tak sebab lepas aku hantar ke GempakStarz, aku dah tak beli dah majalah tersebut disebabkan karya Aie dah tamat.


Hehehe, bila aku lihat semula lukisan-lukisan lama ni, memang buat aku terkenang masa lepas. Banyak juga yang aku perlu baiki untuk hasilkan lukisan yang bermutu. Tapi sekarang aku dah kekurangan masa untuk melukis. Melukis pun sekadar untuk projek tertentu sahaja.

Kalau dahulu, aku memang gila melukis, sebab aku ada kawan baik di sekolah yang pandai melukis. Bila aku lukis cantik je, dia buat lukisan lagi cantik. Jadi aku buat lukisan lagi cantik, dia bantai buat lukisan baru lagi cantik. Hahaha, mungkin ini satu persaingan sihat.

Tapi itu cerita lama, sekarang dia dah bertambah hebat sebab dia sekarang berada di UiTM dalam bidang seni halus. Memang aku akui, antara aku dengan dia sekarang, aku dah kalah teruk dah kalau lukisan kami dibandingkan.

Dan aku terfikir, di masa hadapan, adakah aku akan terus melukis dan berkarya lagi???

Sunday, November 9, 2008

Design Baju Karnival Sukan MPD

Bismillah.....

Aku berjalan pulang perlahan dari masjid Murni dengan Ikram. Dalam perjalanan kami pulang ke Desasiswa Nurani, banyak nasihat tentang perjalanan program yang diberikan daripadanya kepada aku. Memang aku yang minta nasihat tu sebab nak licinkan perjalanan program tersebut satu hari nanti.

Sesampai aku di bilik, aku mendapat satu pesanan ringkas dari seorang kawan. Dia mahu berjumpa dengan aku untuk membincangkan sesuatu. Aik, aku ada buat salah ke, atau aku ada pegang apa-apa jawatan ke buat masa ni, yang melibatkan semua persatuan? Tiada pula setahu aku.

Aku memberikan nombor bilik kepadanya. Delang beberapa minit kemudian, dia datang.

“Aku nak minta kau design baju untuk Karnival Sukan MPD.”

Oh, minta tolong buat design. Kawanku ini, Pan, (bukan nama sebenar) sememangnya budak grafik dan terer dalam bidang ni. Kalau dibandingkan aku dengan dia, macam mengukur panjang lidi dengan tongkat. Tapi disebabkan ketua Pan ni hendakkan lebih dari satu design baju, maka dia terpaksalah mencari aku, yang tak seberapa ini dengan rakan-rakan lain yang boleh membuat design.

Beberapa deskripsi diberikan kepada aku mengenai design tersebut. Baju berwarna merah putih, mempunyai logo MPD, ada tertulis Karnival Sukan MPD dan perlu buat dalam baju berkolar, baju tanpa kolar, lengan panjang dan pendek.

Tapi disebabkan aku pada waktu itu sememangnya sibuk dengan ulangkaji pelajaran TBM waktu itu, dengan tarikh peperiksaan yang akan datang beberapa hari sahaja lagi, aku setuju tolong dia tapi aku memberitahu aku tidak dapat buat dengan baik sebab sibuk. Dia setuju kerana dia pun faham masalah aku.

Akhirnya, sedikit masa yang ada apabila kepala aku dah tepu dengan ilmu, aku cuba siapkan design baju tersebut. Malas nak buat baju kolar baru, aku guna template baju kolar yang aku buat untuk design baju PMI dulu. Cuma tukar warna dan tambah sedikit perkataan dan logo sahaja. Sama juga dengan baju tanpa kolar ni.

Apapun, hasilnya adalah seperti di atas. Mungkin design kali ini aku buat terlampau ringkas. Sibuk beb. Kalau ada masa, aku nak letak gambar orang bersukan, tapi nak mencari gambar yang sesuai bukan mengambil masa yang singkat, jadi aku cuma buat seringkas ini sahaja.


Tak diterima tak mengapa, cuma menolong kawan sahaja.

p/s: rendah diri aku bila orang hebat lagi daripada aku datang minta tolong dari aku yang sememangnya sengkek ni.

Wednesday, November 5, 2008