Seni Silat Satu Pengenalan......


Bismillah.......

Seni atau kesenian bukan sahaja terletak pada lukisan, arca atau hasil kerja seseorang. Ia juga boleh dilihat dari aspek pergerakan manusia sendiri. Jadi kali ni aku nak membincangkan seni dalam pergerakan manusia pula.

Rata-rata orang apabila dikatakan seni dalam pergerakan manusia akan berfikir mengenai seni tarian atau seni lakonan dan yang sewaktu dengannya. Tapi lupakah kita akan satu lagi jenis seni yang telah lama wujud dalam kaum kita, kaum Melayu yang telah diwarisi sejak turun-temurun lamanya, iaitu seni silat?

Jadi, apa itu seni silat? Melalui projek etnik, aku dah banyak buat rujukan buku, internet dan majalah dan juga mendengar penerangan sendiri mengenai seni silat. Waktu tu barulah aku sedar yang silat juga ada seninya. Kalau tak, perkataan seni sebelum silat tu pun aku pandang sebelah mata je.

Sebenarnya terus terang aku cakap, seni dan silat itu sendiri banyak definisinya. Ini definisi yang aku terima dan aku fahami. Seni adalah suatu yang halus, yang indah, yang dapat ditafsirkan bukan sahaja oleh mata tapi juga minda. Malah seni adalah sesuatu yang boleh dinikmati untuk suatu ketenangan diri. Maka, apakah itu silat? Silat setahu aku membawa maksud gerak. Kalau hendak diteruskan lagi, kita boleh mendefinisikan ia suatu gerak tangkas. Bila aku baca satu tesis karya abang kepada kawan aku, dia kata silat ni orang dulu memberi panggilan kepada orang yang licik, maka ia didefinisi sebagai gerakan yang licik. Malah ada pendapat yang mengatakan silat berasal dari perkataan silah atau wasilah dan juga silaturrahim, yang membawa makna warisan dan hubungan persaudaraan.

Silat pula ada banyak jenisnya, Silat Gayong, Silat Cekak, Silat Lincah, Silat Telapak dan lain-lain lagi. Masing-masing mempunyai cara pertahanan yang tersendiri. Dan kalau aku tak silap, setiap silat ni mesti ada perkataan seni sebelum silat. Cuba korang fikir, kenapa begitu? Mari kita lihat ayat di bawah ni.


Dalam Silat ada Diam,
Dalam Diam ada Gerak,
Dalam Gerak ada Bunga,
Dalam Bunga ada Helah,
Dalam Helah ada Buah,
Dalam Buah ada Pemukul
Dalam Pemukul ada Penyudah,
dan Dalam Penyudah ada Insaf.

Jadi, silat bukan dari segi gerakan pertahanan je, tapi ada juga seni dalam gerakan. Di samping gerakan tangkas yang melindungi diri sendiri, masih terlihat atau tertunjuk satu kesenian supaya silat yang digunakan lebih cantik, lebih teratur dan kemas. Gerakan seni sebegini memerlukan latihan yang banyak. Gerakan seni yang kemas boleh mematikan serangan musuh. Malah, gerakan seni ni boleh aku lihat dalam pergerakan yang ringkas dan tidak kelam-kabut dalam melakukan teknik atau buah silat. Bila dah cantik gerakan pertahanan, musuh pun akan kagum. Tapi kesenian tak terhenti setakat cantik dan kemas tetapi sehinggalah gerakan dapat kita habiskan dengan satu kemenangan.

Malah penggunaan bunga dalam silat, yang juga aku anggap satu kesenian, ada maknanya, bukan saja-saja je bunga ni. Bunga ni kalau korang nak tahu, ia bertujuan membuatkan musuh leka, disamping kita bersiap sedia buah apa yang bakal kita tujukan. Kiranya bunga ni satu helah kita dalam pertahanan diri. Itulah sebabnya dalam bunga ada helah dan dalam helah ada buah.

Gabungan bunga dan buah, kedua-dua gabungan seni ni, sudah cukup menampakkan betapa indahnya silat, yang bukan mengamalkan gerak pertahanan sahaja, malah gerak seni juga. Betapa hebat masyarakat Melayu dulu hingga dapat ilmu ni. Seni dalam silat masih lagi tidak terhenti setakat gerakan cantik dan kemenangan kemas, tapi masih luas lagi, sebab seni dalam silat ni tersembunyi dalam penuntutnya. Setiap gerakan ada sesuatu penjelasan. Cukup berseni. Tak percaya? Cubalah join silat, barulah korang dapat rasakan seni bukan terletak pada gerakan sahaja.

Jadi, kenapa seni disebut dahulu sebelum silat? Haaa, aku masih lagi mengkaji hal ni, walaupun aku dah tahu sedikit, tapi aku tak tulis lagi kat sini.

Maka, betullah kata orang, Melayu ni dah cukup kaya, bukan dari bahasa dan sastera je, malah dalam semua benda. Cuma satu je masalahnya, Melayu ni mudah lupa.

Bila sekarang aku lihat, silat ni semakin dilupakan, makin tenggelam. Malah ada yang kata silat terlalu mundur atau tidak hebat, aku cukup sedih. Malah ada yang beriya-iya nak masuk seni pertahanan diri asing, kemudian mengagung-agungkannya. Bukan aku larang masuk, Cuma, cuba kita fikir, benda ni warisan kita yang asli, kalau bukan kita yang belajar, siapa nak belajar lagi? Orang asing? Diorang pun belajar juga silat malah diorang puji silat lebih baik dari seni pertahanan diri yang lain. Kecewa betul aku. Silat ni orang tua kita yang dulu guna untuk menentang penjajah, sekarang penjajah pula yang guna dan mahir. Kita pula sibuk mencari seni pertahanan diri lain. Memang melayu ni tak ambil pengajaran tul dari kisah Pak Kaduk. Permata cantik diberi orang, kemudian kaca orang sibuk dibeli.

Korang percaya tak kalau aku cakap yang Bruce Li meninggal sebab kena penangan Seni Silat Gayong oleh Dato’ Meor Abdul Rahman? Korang percaya tak kalau aku cakap Seni Silat Cekak boleh mematikan semua gerakan aikido, taekwondo malah tomoi. Korang percaya tak kalau aku cakap Seni Silat Sendeng boleh buat penyerang seni pertahanan diri yang lain keliru?

Jadi, ini cuma satu pengenalan je. InsyaAllah aku akan wat artikel lain pasal seni dalam silat secara advance, sebab silat ni menyeluruh sebenarnya, keagamaan pun ada dalam silat.

Sebenarnya seni silat kita ni satu permata dalam warisan bangsa Melayu. Cuma mata kita je yang masih tak nampak.

p/s: kalau le Hang Tuah atau Tok Janggut tengok kita yang Melayu belajar seni petahanan diri asing, korang rasa mau tak diterajangnya kita?

Monday, October 20, 2008

4 Comments:

chanz said...

woi Jet Li ke Bruce Lee...? Jet Li idop lg maa...

nak tahu sape yg nak kekalkan warisan seni Melayu ni? ko la..ko kan belaja silat. sape lg ko tanya.

lg satu. cara ko nak sebarkan warisan ni gak ialah..ko kene ajar aku! ahak.

btw aku msuk taekwondo juz nk exercise. XD. bkan nk abaikan the so-so warisan Melayu ni.

DarkArtz said...

haah le, aku silap tulis......
cemana nak edit haa???

chanz said...

g la kat customize..pahtu tekan dashboard.. ha..pahtu cari word "edit post"

ko kene sign in dulu yg pling penting skali.

tukar2.malu je org tgk salah fakta.

DarkArtz said...

nanti le aku tukar.........
malas nak cari.....
kikikiki.......