Seni Azan Suatu Permulaan


Bismillah........

Hari ini, aku pergi masjid awal, dalam pukul 12 tengahari. Aku datang awal ada tujuannya, aku nak habiskan beberapa surah agar cepat khatam. Lama dah tertunggak, lama sangat dah aku sibuk, sekaranglah masanya aku nak cuba habiskan. Selepas solat sunat tahiyatul masjid, aku pun mula membaca hinggalah beberapa helai muka aku selak. Dan tanpa aku sedari, masa pun turut sama bergerak. Demi masa.........

“Allahu akbarullahu akbar” takbir azan bergema. Ish, dah masuk zohor dah rupanya. Aku tamatkan bacaan aku hingga habis muka surat 468.

Dan seperti biasa, alunan azan kali ni sedap kedengaran. Indah rasanya. Memang azan muazzin kat masjid ini salah satu azan kegemaran aku. Muazzin masjid ini selalu melaungkan azan dalam dua versi, satu versi yang biasa digunakan oleh bekas teman bilik aku dulu dan versi ini versi yang sememangnya aku suka sejak dahulu lagi, sama dengan versi kawan aku di matrik Perak dahulu.

Tiba-tiba aku terpanggil untuk menulis satu artikel mengenai azan. Ya, azan juga satu seni, seni azan, seni yang indah jika dibandingkan dengan seni menggunakan suara yang lain. Jadi, marilah kita mengenali seni azan dengan lebih mendalam lagi.

Azan adalah suatu lafaz khusus yang digunakan oleh umat Islam untuk memberitahu saudara Islam yang lain bahawa telah masuk waktu solat dan panggilan untuk bersolat. Azan terdiri lafaz takbir, lafaz dua kalimah syahadah, lafaz panggilan atau seruan dan lafaz tauhid di akhir. Sebenarnya ayat al-Quran mengenai azan ni tiada tetapi ada ayat yang hampir kepada penyeruan solat.

“Dan apabila kamu menyeru (mereka) untuk (mengerjakan) sembahyang.........”
Surah Al-Maidah, 58
“Hai orang-orang beriman, apabila diseru untuk menunaikan shalat Jum'at..........”
Surah Al-Jumu’ah, 9

Jadi, biarlah aku terangkan serba sedikit mengenai sejarah azan. Sejarah azan bermula sejak tahun pertama hijrah lagi. Pada suatu hari, nabi Muhammad s.a.w telah mengumpulkan para sahabat untuk berbincang mengenai cara apakah yang sesuai untuk memberitahu telah masuknya waktu solat merangkap memanggil mereka segera bersolat.

Maka pelbagai cadangan telah diutarakan. Antaranya adalah dengan menyalakan api, memukul kayu, membunyikan loceng, meniup serunai atau trompet dan lain-lain lagi. Atas alasan tertentu, kebanyakan cadangan-cadangan ini telah ditolak. Akhirnya Saidina Umar al-Khattab telah memberikan cadangan agar dilaungkan sahaja yang menandakan waktu solat telah tiba. Timbul pula mimpi dari Abdullah bin Zaid tentang laungan azan dan diberitahu kepada baginda. Baginda akhirnya setuju dan menyuruh Bilal bin Rabah agar melaungkan azan.

Orang Melayu kita sering tersilap memanggil muazzin dengan bilal. Jadi, mari kita betulkan, orang yang melaungkan azan bukan jawatan bernama bilal tetapi jawatan bernama muazzin.

Sekarang kita masuk kepada bab utama. Kenapa aku dan sesetengah orang mengkategorikan azan di dalam seni?

Seperti yang kita tahu, azan digunakan sebagai pemberitahuan dan panggilan waktu solat. Maka muazzin yang melaungkan azan adalah lelaki tetapi bukan semua laki mempunyai suara yang sama. Ada suara yang lunak, ada suara yang keras, malah ada yang bersuara serak dan bermacam-macam suara lagi. Suara adalah salah satu faktor seni dalam azan. Ia mencantikkan lagi azan. Maka azan yang didengari kita terasa indah dan sedap. Suara serak atau keras tidak semestinya tidak sedap, asal pandai memanipulasikan suara, sedaplah jadinya.

Namun, faktor suara sahaja tidak mencukupi. Antara faktor penting yang lain ialah bagaimana ia dilaungkan atau bagaimana ia dilagukan. Ini mungkin faktor penting yang cukup membuatkan azan berseni. Kita sering mendengar azan, maka mesti kita selalu mendengar azan yang berlainan, ada azan yang laju bacaannya, ada azan yang perlahan, ada juga azan yang mendayu-dayu, malah ada juga azan yang sekadar bacaan sahaja. Namun bagi pendapat aku, lain orang, lainlah caranya melaungkan azan. Tetapi jangan lupa, cara melagukan azan tetap boleh diikuti. Dari sinilah timbulnya apa yang aku panggil sebagai versi.

Sememangnya azan yang berseni dapat meninggalkan kesan kepada muazzin dan juga kepada pendengarnya. Azan yang berseni cukup indah hingga dapat menapakkan kesan kepada pendengar dan seterusnya merangsang untuk menghayatinya. Malah seni azan yang cukup-cukup baik adalah panggilan yang dapat memanggil atau merangsang manusia agar bersolat pada waktu itu juga. Inilah yang cukup susah, kerana untuk menjayakan seni azan seperti ini memerlukan muazzin yang menjiwai laungan azannya.

Namun, berkesan atau tidak azan tersebut tetap bergantung kepada pendengar juga. Jikalau pendengar yang berhati batu, mungkin sukar untuk menggerakkannya. Namun, seni azan yang baik mungkin dapat melicinkan jalan agar batu tersebut bergerak sedikit. Aku teringat kisah sahabat nabi, di mana beliau mendengar azan, maka beliau terus menangis teresak-esak hingga merah matanya, sehingga hairan orang di sekelilingnya. Betapa tinggi imannya. Kita yang dengar azan mendayu pada zaman sekarang pun mungkin melayan tidur terlebih dahulu dengan alasan penat bekerja.

Jika dilihat secara keseluruhan, azan bukan pada suara dan bacaan sahaja. Terdapat juga faktor lain mengapa aku mengklasifikasikan azan sebagai seni. Salah satu sebabnya adalah tertib dalam melaungkan azan dan juga kedudukan semasa melaungkan azan. Hendak melaungkan azan ada tertibnya, malah ada juga jawapannya. Dari segi kedudukan pula, ada caranya, berdiri tegak, menghadap kiblat dan juga meletakkan dua jari di telinga. Bukannya melaungkan azan sambil bergerak atau menari. Malah ketika lafaz seruan, kepala harus dihadapkan ke kanan dan ke kiri.
Terlau berseni rasanya azan ini. Cukup berseni. Bukan dari segi luaran malah juga dalaman. Di akhir pena ini, aku menyeru agar semua termasuklah diri aku ini dapat mencuba melaungkan azan dengan baik dan tertib. Tidak mengapa jika suara atau lagu tidak sedap, namun perlu diingatkan, niat melaungkan azan adalah seni yang cukup susah dicapai, apatah lagi jika sedap pula bacaannya dan suaranya.

“Segala amalan adalah berdasarkan niat..”
Hadis sahih Bukhari dan Muslim

p/s: Teringat aku kenangan silam antara aku dengan seni azan ni. Masa di sekolah menengah (kenangan yang aku nak lupakan) dan kenangan di matrik Perak (kenangan mempelajari melaungkan azan dari saudara Ehsan dan kenangan silap bacaan azan). Kikikiki........

Friday, October 24, 2008

4 Comments:

chanz said...

haha..bilal2. muazzin da.. isem fa'il rsnya..dah lupa..takpe2. next sem mari kita amek LAA 200.

kngn pe kt sekolah wey..

btw, kat sekolah aku penah azan sekali jek..huhu. tu pon sbab bdk2 form 1 wajib azan sekali...ada jadual azan lagi.XP

DarkArtz said...

haha, kenangan kat skolah, aku masuk pertandngan azan, tah cemana, nervous kot, aku silap baca........
malu gile aku, sib baik tk banyak orang masa tu......

LAA 200???
xleh kot, dah cukup 20 unit.........

DarkArtz said...
This comment has been removed by the author.
alhafizol ismail said...

aku....ngehehehehe.....
juara pertandingan azan kelas PAFA darjah 5....
Muazzin kat asrama sekolah...terutama subuh....huhu
huh?????? X caye..????
x caye sudeyyy............